WYDANIE styczeń-luty | 7 (1) 2025

Gry: rozrywka, edukacja czy zagrożenie?
Gry komputerowe od lat cieszą się ogromną popularnością wśród dzieci, młodzieży i dorosłych. Choć często mówi się o ich negatywnych aspektach, warto zwrócić uwagę na liczne korzyści, które płyną z grania, szczególnie gdy jest to hobby traktowane z umiarem. Współczesne gry to nie tylko forma rozrywki, ale także narzędzie edukacyjne, sposób na rozwijanie umiejętności społecznych czy kreatywnego myślenia. Gry komputerowe, odpowiednio dobrane do wieku i potrzeb dziecka, mogą pełnić istotną rolę edukacyjną, rozwijając różne kompetencje, takie jak kreatywność, logiczne myślenie czy umiejętność podejmowania decyzji. Ważne jest jednak świadome podejście rodziców i opiekunów do wyboru oraz kontrolowania czasu spędzanego przez dzieci na tej formie rozrywki.
Beata Chojnowska-Gąsiorek
Odpowiednio dobrane gry mogą stanowić wartościowe narzędzie wspierające rozwój intelektualny, emocjonalny i społeczny. Przykładowe rodzaje gier i ich zastosowanie:
Gry do nauki języków obcych, np.:
• Duolingo: to jedna z najpopularniejszych aplikacji do nauki języków obcych, która w wyjątkowy sposób łączy edukację z elementami gry. Śledzi i punktuje postępy użytkownika, nagradzając za osiągnięcia, takie jak codzienna nauka, poprawa wyników czy zaliczanie kolejnych poziomów. Aplikacja wprowadza elementy rywalizacji poprzez system rankingów i możliwość porównywania wyników z innymi użytkownikami.
Ten artykuł jest dostępny dla prenumeratorów
Jeżeli masz prenumeratę
Zaloguj sięJeśli nie masz prenumeraty wybierz odpowiedni dla Ciebie wariant i zamów, aby mieć dostęp do artykułów i strefy online.
Kup prenumeratęPobierz materiały uzupełniające:




O autorze

Beata Chojnowska-Gąsiorek
Nauczycielka informatyki, wicedyrektorka w Szkole Podstawowej Nr 39 w Gdyni, doradczyni metodyczna w Gdyńskim Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli, wykładowczyni akademicka w Akademii Ateneum w Gdańsku. Pasjonatka nowych technologii, Ambasador Wakelet, certyfikowany edukator Nearpod, ekspertka i trenerka Photon Entertainment, Microsoft Innovative Educator Expert. Ambasadorka ogólnopolskiego programu współpracy szkół i nauczycieli „Wiosna edukacji”. Laureatka konkursu „Projektanci edukacji”. Współtworzy na FB grupę „Zostań Ekspertem Microsoft”.
Najnowszy artykuł autora:
