• Musisz być zalogowany, aby tutaj pojawiły się powiadomienia
Zapisane
  • Musisz być zalogowany, aby tutaj pojawiły się powiadomienia
Zapisane

Prywatne: WYDANIE listopad–grudzień | 6 (12) 2025

Język, który wspiera – o mocy słów w codziennych rozmowach z osobami uczniowskimi

Dlaczego słowa mają taką moc? Każda osoba pamięta z dzieciństwa jakieś zdanie, które zostało w pamięci na długo. Czasem dodało skrzydeł, a czasem podcięło je na lata. W szkole takich zdań pada wiele, każdego dnia. To, jak mówimy do osób uczniowskich wpływa nie tylko na ich nastrój, a także na to, co myślą o sobie, ile mają odwagi, żeby podejmować wyzwania i jak czują się wśród osób rówieśniczych.

Dobre słowo potrafi podnieść samoocenę, złe ją osłabić i obniżyć poczucie własnej wartości. I rzecz nie w tym, by nie mówić o błędach, a w tym, żeby robić to w taki sposób, który pomaga i motywuje. Każde „dziękuję za wysiłek”, „spróbujmy jeszcze raz” czy „widzę Twój postęp” buduje sposób myślenia osoby uczniowskiej o sobie („potrafię/nie potrafię”) i o szkole („to miejsce jest dla mnie/nie dla mnie”). Gdy dominują komunikaty wspierające, rośnie samoocena, zaangażowanie i chęć podejmowania wyzwań.

To nie jest „miły dodatek”, a jeden z najmocniejszych czynników wpływających na uczenie się i atmosferę w klasie. Badania metaanalityczne pokazują, że jakość relacji i informacji zwrotnej przekłada się na wyniki i zachowanie.

 

Jak komunikacja wpływa na samoocenę i relacje w szkole:

  • Poczucie przynależności: kiedy osoby uczniowskie czują się zauważone i ważne, spada poziom trudności emocjonalnych i rośnie motywacja, a nauczycielskie wsparcie jest jednym z najsilniejszych boostów przynależności.
  • Relacja osoba nauczycielska – osoba uczniowska: ciepła, przewidywalna relacja wiąże się z lepszym zaangażowaniem i osiągnięciami w różnych grupach wiekowych.
  • Język włączający i nazywanie po imieniu: szacunek dla tożsamości (np. używanie wybranego imienia i zaimków) koreluje z lepszym dobrostanem i mniejszym ryzykiem doświadczania depresji u osób młodych, szczególnie osób transpłciowych czy niebinarnych – jakże prosta, a jednocześnie ważna praktyka.

 

Pięć filarów wspierającego języka w klasie

Budowanie atmosfery zaufania i bezpieczeństwa w klasie zaczyna się od języka, którego używamy na co dzień. Słowa kształtują nie tylko przebieg lekcji, lecz również relacje między osobami uczniowskimi a nauczycielskimi. Wspierający język to nie przypadkowe miłe zdania, lecz konkretne nawyki komunikacyjne, które – jak potwierdzają badania – realnie wpływają na motywację, samoocenę i zachowanie. Oto pięć filarów takiej komunikacji, które można wdrożyć w każdej klasie, niezależnie od przedmiotu czy wieku grupy.

Ten artykuł jest dostępny dla prenumeratorów

Jeżeli masz prenumeratę

Zaloguj się

Jeśli nie masz prenumeraty wybierz odpowiedni dla Ciebie wariant i zamów, aby mieć dostęp do artykułów i strefy online.

Kup prenumeratę
  • Prenumerata premium

    Co zyskujesz?

    • 6 numerów czasopisma w wydaniu papierowym, co dwa miesiące prosto na Twoje biurko
    • Dostęp online do aktualnego numeru i archiwalnych wydań czasopisma
    • Pełny dostęp do biblioteki materiałów w strefie online (gotowe materiały do zajęć do pobrania – bez limitu – karty pracy, plakaty, gry, plansze, szablony, prezentacje multimedialne itd.)
  • Prenumerata cyfrowa

    Co zyskujesz?

    • Dostęp online do aktualnego numeru i archiwalnych wydań czasopisma
    • Pełny dostęp do biblioteki materiałów w strefie online (gotowe materiały do zajęć do pobrania – bez limitu – karty pracy, plakaty, gry, plansze, szablony, prezentacje multimedialne itd.)

O autorze

 

{{ title }}

Którymi tagami chciałabyś otagować dany materiał?

Do jakiego folderu chciałabyś dodać artykuł?

Tag/Folder został dodany!

Artykuł/Materiał został usunięty!

Za moment strona się odświeży

Artykuł/Materiał został zapisany!

Powiązania artykułu zostały usunięte lub artykuł nie został poprawnie nieprzypisany!

Żeby móc zapisać do ulubionych. Musisz być zalogowany!