Prywatne: WYDANIE listopad–grudzień | 6 (12) 2025
Język, który wspiera – o mocy słów w codziennych rozmowach z osobami uczniowskimi
Dlaczego słowa mają taką moc? Każda osoba pamięta z dzieciństwa jakieś zdanie, które zostało w pamięci na długo. Czasem dodało skrzydeł, a czasem podcięło je na lata. W szkole takich zdań pada wiele, każdego dnia. To, jak mówimy do osób uczniowskich wpływa nie tylko na ich nastrój, a także na to, co myślą o sobie, ile mają odwagi, żeby podejmować wyzwania i jak czują się wśród osób rówieśniczych.
Magdalena Widłak-Langer
Dobre słowo potrafi podnieść samoocenę, złe ją osłabić i obniżyć poczucie własnej wartości. I rzecz nie w tym, by nie mówić o błędach, a w tym, żeby robić to w taki sposób, który pomaga i motywuje. Każde „dziękuję za wysiłek”, „spróbujmy jeszcze raz” czy „widzę Twój postęp” buduje sposób myślenia osoby uczniowskiej o sobie („potrafię/nie potrafię”) i o szkole („to miejsce jest dla mnie/nie dla mnie”). Gdy dominują komunikaty wspierające, rośnie samoocena, zaangażowanie i chęć podejmowania wyzwań.
To nie jest „miły dodatek”, a jeden z najmocniejszych czynników wpływających na uczenie się i atmosferę w klasie. Badania metaanalityczne pokazują, że jakość relacji i informacji zwrotnej przekłada się na wyniki i zachowanie.
Jak komunikacja wpływa na samoocenę i relacje w szkole:
- Poczucie przynależności: kiedy osoby uczniowskie czują się zauważone i ważne, spada poziom trudności emocjonalnych i rośnie motywacja, a nauczycielskie wsparcie jest jednym z najsilniejszych boostów przynależności.
- Relacja osoba nauczycielska – osoba uczniowska: ciepła, przewidywalna relacja wiąże się z lepszym zaangażowaniem i osiągnięciami w różnych grupach wiekowych.
- Język włączający i nazywanie po imieniu: szacunek dla tożsamości (np. używanie wybranego imienia i zaimków) koreluje z lepszym dobrostanem i mniejszym ryzykiem doświadczania depresji u osób młodych, szczególnie osób transpłciowych czy niebinarnych – jakże prosta, a jednocześnie ważna praktyka.
Pięć filarów wspierającego języka w klasie
Budowanie atmosfery zaufania i bezpieczeństwa w klasie zaczyna się od języka, którego używamy na co dzień. Słowa kształtują nie tylko przebieg lekcji, lecz również relacje między osobami uczniowskimi a nauczycielskimi. Wspierający język to nie przypadkowe miłe zdania, lecz konkretne nawyki komunikacyjne, które – jak potwierdzają badania – realnie wpływają na motywację, samoocenę i zachowanie. Oto pięć filarów takiej komunikacji, które można wdrożyć w każdej klasie, niezależnie od przedmiotu czy wieku grupy.
Ten artykuł jest dostępny dla prenumeratorów
Jeżeli masz prenumeratę
Zaloguj sięJeśli nie masz prenumeraty wybierz odpowiedni dla Ciebie wariant i zamów, aby mieć dostęp do artykułów i strefy online.
Kup prenumeratęO autorze
Magdalena Widłak-Langer
Psycholożka, w procesie certyfikacji na seksuolożkę kliniczną oraz ekspertkę seks coachingu, nauczycielka jogi patrząca na człowieka holistycznie. Specjalizuje się w pracy w obszarach relacji (w tym relacji ze sobą), komunikacji, seksualności (w tym edukacji seksualnej), rodzicielstwa. Autorka licznych artykułów, szkoleń, warsztatów oraz wystąpień konferencyjnych. Założycielka www.psychetee.pl. Ambasadorka Lekcji Akceptacji oraz współautorka książki „Lekcja Akceptacji. Poznaj. Zrozum. Zaakceptuj”. Prowadzi sesje online w Wirtualnym Gabinecie Psychologicznym Psyche Tee.
Najnowszy artykuł autora:
Dzień dobry, znowu my! Jak budować poczucie wspólnoty od pierwszego dnia września
Powrót do szkoły po wakacjach to nie tylko organizacyjny start nowego roku, to przede wszystkim s...
Czytaj więcej →
