Prywatne: WYDANIE listopad–grudzień | 6 (12) 2025
Marta i jej zróżnicowana klasa
Zróżnicowana klasa to taka, w której każdy uczeń, niezależnie od swoich zdolności, trudności, sposobu myślenia i tempa pracy ma prawo do nauki, sukcesu i uznania. Co za tym idzie, wyrównywanie szans nie oznacza, że wszyscy robią to samo, lecz przeciwnie, że każdy ma dostęp do tego, czego naprawdę potrzebuje. Jak to zrobić? Sprawdźmy, z jakich narzędzi skorzystała Marta – bohaterka artykułu.
Zyta Czechowska
Marta od lat była wychowawczynią. Lubiła swoich uczniów – każdego z osobna, bo każdy był inny i każdy wyjątkowy. W jej klasie obok siebie siedzieli uczniowie zdolni, którzy chłonęli wiedzę jak gąbka, dzieci przeciętne, potrzebujące nieco więcej czasu, by coś zrozumieć, oraz tacy, którzy wymagali szczególnego wsparcia. Wśród nich byli uczniowie z ADHD i trudnościami w koncentracji, dzieci w spektrum autyzmu, z dysleksją, a także z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Na początku swojej pracy Marta czuła się przytłoczona. Miała poczucie, że każdy potrzebuje czegoś innego, innego zadania, innego tempa, innego sposobu sprawdzania wiedzy. Ale z czasem zrozumiała, że to właśnie jest współ-czesna klasa. Zróżnicowana. Taka, która odzwierciedla świat różnorodny, pełen ludzi o odmiennych możliwościach, emocjach i stylach uczenia się.
Czym jest zróżnicowana klasa?
Zróżnicowana klasa to taka, w której każdy uczeń, niezależnie od swoich zdolności, trudności, sposobu myślenia i tempa pracy ma prawo do nauki, sukcesu i uznania. To przestrzeń, w której nauczyciel realizuje nie tylko treści z podstawy programowej, ale uczy także wrażliwości, empatii i współpracy. To przekonanie, że każde dziecko jest ważne, potrzebne i ma inną rozpiętość skrzydeł. Że rolą nauczyciela jest wyrównywanie szans, czyli takie prowadzenie procesu edukacyjnego, by każdy uczeń mógł uczyć się i rozwijać na miarę swoich możliwości. Wyrównywanie szans nie oznacza, że wszyscy robią to samo, ponieważ oznacza, że każdy ma dostęp do tego, czego naprawdę potrzebuje. Jednemu dziecku pomoże dodatkowa ilustracja, drugiemu krótszy tekst, trzeciemu więcej czasu, a czwartemu rozmowa i wsparcie emocjonalne.
Ten artykuł jest dostępny dla prenumeratorów
Jeżeli masz prenumeratę
Zaloguj sięJeśli nie masz prenumeraty wybierz odpowiedni dla Ciebie wariant i zamów, aby mieć dostęp do artykułów i strefy online.
Kup prenumeratęO autorze
Zyta Czechowska
Zyta Czechowska – Nauczycielka Roku 2019. Edukatorka Roku 2024. Współautorka książki “Jak nie zgubić dziecka w sieci?”. Właścicielka i dyrektorka Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli- Zyta Czechowska specjalni.pl.www.nodnzytaczechowska.pl Absolwentka UAM w Poznaniu, na kierunku pedagogika specjalna- rewalidacja i rehabilitacja osób niepełnosprawnych intelektualnie. Ukończyła studia podyplomowe z matematyki,informatyki i logopedii, jest Trenerem Umiejętności Społecznych-TUS. Trenerka i metodyczka edukacji specjalnej, włączającej i cyfrowej. Pasjonatka nowoczesnych technologii. Prowadzi warsztaty i szkolenia Rad Pedagogicznych. Wykładowczyni akademicka na kierunku oligofrenopedagogika i autyzm. Współprowadzi bloga edukacyjnego www.specjalni.pl i platformę szkoleniową http:// www.szkolenia.specjalni.pl/ Ekspertka ds. awansu zawodowego nauczycieli. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. W 2017 r. otrzymała Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej za szczególne osiągnięcia edukacyjne i wychowawcze. Trenerka Asów Internetu i Fundacji Szkoły z Klasą. Jest czynną Ambasadorką programu eTwinning. Ambasadorka programu Edu 360- Dell Technologies, członkini Rady Programowej Fundacji Orange.
Najnowszy artykuł autora:
Wychowawca klasy a uczeń w spektrum autyzmu. Reagowanie na trudne zachowania, wsparcie klasy i ocena zachowania
Kiedy pani Marta rozpoczęła nowy rok szkolny z tą samą klasą, w której uczył się Kuba, czuła się ...
Czytaj więcej →
