• Musisz być zalogowany, aby tutaj pojawiły się powiadomienia
Zapisane
  • Musisz być zalogowany, aby tutaj pojawiły się powiadomienia
Zapisane

Prywatne: WYDANIE listopad–grudzień | 6 (12) 2025

Marta i jej zróżnicowana klasa

Zróżnicowana klasa to taka, w której każdy uczeń, niezależnie od swoich zdolności, trudności, sposobu myślenia i tempa pracy ma prawo do nauki, sukcesu i uznania. Co za tym idzie, wyrównywanie szans nie oznacza, że wszyscy robią to samo, lecz przeciwnie, że każdy ma dostęp do tego, czego naprawdę potrzebuje. Jak to zrobić? Sprawdźmy, z jakich narzędzi skorzystała Marta – bohaterka artykułu.

Marta od lat była wychowawczynią. Lubiła swoich uczniów – każdego z osobna, bo każdy był inny i każdy wyjątkowy. W jej klasie obok siebie siedzieli uczniowie zdolni, którzy chłonęli wiedzę jak gąbka, dzieci przeciętne, potrzebujące nieco więcej czasu, by coś zrozumieć, oraz tacy, którzy wymagali szczególnego wsparcia. Wśród nich byli uczniowie z ADHD i trudnościami w koncentracji, dzieci w spektrum autyzmu, z dysleksją, a także z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Na początku swojej pracy Marta czuła się przytłoczona. Miała poczucie, że każdy potrzebuje czegoś innego, innego zadania, innego tempa, innego sposobu sprawdzania wiedzy. Ale z czasem zrozumiała, że to właśnie jest współ-czesna klasa. Zróżnicowana. Taka, która odzwierciedla świat różnorodny, pełen ludzi o odmiennych możliwościach, emocjach i stylach uczenia się.

 

Czym jest zróżnicowana klasa?

Zróżnicowana klasa to taka, w której każdy uczeń, niezależnie od swoich zdolności, trudności, sposobu myślenia i tempa pracy ma prawo do nauki, sukcesu i uznania. To przestrzeń, w której nauczyciel realizuje nie tylko treści z podstawy programowej, ale uczy także wrażliwości, empatii i współpracy. To przekonanie, że każde dziecko jest ważne, potrzebne i ma inną rozpiętość skrzydeł. Że rolą nauczyciela jest wyrównywanie szans, czyli takie prowadzenie procesu edukacyjnego, by każdy uczeń mógł uczyć się i rozwijać na miarę swoich możliwości. Wyrównywanie szans nie oznacza, że wszyscy robią to samo, ponieważ oznacza, że każdy ma dostęp do tego, czego naprawdę potrzebuje. Jednemu dziecku pomoże dodatkowa ilustracja, drugiemu krótszy tekst, trzeciemu więcej czasu, a czwartemu rozmowa i wsparcie emocjonalne.

 

Ten artykuł jest dostępny dla prenumeratorów

Jeżeli masz prenumeratę

Zaloguj się

Jeśli nie masz prenumeraty wybierz odpowiedni dla Ciebie wariant i zamów, aby mieć dostęp do artykułów i strefy online.

Kup prenumeratę
  • Prenumerata premium

    Co zyskujesz?

    • 6 numerów czasopisma w wydaniu papierowym, co dwa miesiące prosto na Twoje biurko
    • Dostęp online do aktualnego numeru i archiwalnych wydań czasopisma
    • Pełny dostęp do biblioteki materiałów w strefie online (gotowe materiały do zajęć do pobrania – bez limitu – karty pracy, plakaty, gry, plansze, szablony, prezentacje multimedialne itd.)
  • Prenumerata cyfrowa

    Co zyskujesz?

    • Dostęp online do aktualnego numeru i archiwalnych wydań czasopisma
    • Pełny dostęp do biblioteki materiałów w strefie online (gotowe materiały do zajęć do pobrania – bez limitu – karty pracy, plakaty, gry, plansze, szablony, prezentacje multimedialne itd.)

O autorze

 

{{ title }}

Którymi tagami chciałabyś otagować dany materiał?

Do jakiego folderu chciałabyś dodać artykuł?

Tag/Folder został dodany!

Artykuł/Materiał został usunięty!

Za moment strona się odświeży

Artykuł/Materiał został zapisany!

Powiązania artykułu zostały usunięte lub artykuł nie został poprawnie nieprzypisany!

Żeby móc zapisać do ulubionych. Musisz być zalogowany!