• Musisz być zalogowany, aby tutaj pojawiły się powiadomienia
Zapisane
  • Musisz być zalogowany, aby tutaj pojawiły się powiadomienia
Zapisane

Prywatne: WYDANIE listopad–grudzień | 6 (12) 2025

Myślenie analityczne – jak je wspierać poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania w przedmiotach ścisłych i przyrodniczych?

Współczesna edukacja staje przed wyzwaniem przygotowania uczniów do życia w świecie, w którym proste czynności coraz częściej są automatyzowane, a prawdziwą wartością staje się umiejętność myślenia analitycznego. To kompetencja pozwalająca na rozkładanie problemów na części, szukanie powiązań i wyciąganie logicznych wniosków. Szczególną rolę w jej rozwijaniu odgrywają przedmioty ścisłe i przyrodnicze. Jednak, aby w pełni wykorzystać ich potencjał, konieczne jest interdyscyplinarne podejście do nauczania – łączenie matematyki, fizyki, chemii, informatyki, języka polskiego czy nauk społecznych w spójne, angażujące uczniów projekty.

Dlaczego matematyka jest ważna?

Matematyka to nauka wyjątkowa. Jej obiekty i pojęcia są całkowicie zdefiniowane i niezależne od kontekstu – a wnioski płynące z rozumowania matematycznego są pewne i ponadczasowe. Nie wymagają potwierdzenia przez autorytety – wynik równania jest taki sam dziś, jak i będzie za sto lat.

Potęga matematyki polega na redukowaniu skomplikowanych zjawisk do prostych zasad. Już Euklides w Elementach sprowadził całą geometrię do pięciu aksjomatów. Współcześnie te same mechanizmy stosujemy, badając zjawiska chaosu, ryzyka czy modelując procesy gospodarcze.

Dobra edukacja matematyczna powinna rozwijać trzy kluczowe umiejętności:

  • Rozumowanie i argumentację matematyczną.
  • Myślenie strategiczne.
  • Modelowanie matematyczne.

Jednocześnie matematyka powinna pozytywnie wpływać na wyrównywanie szans edukacyjnych. Czy tak jest? Na co dzień obserwujemy zjawisko odwrotne – to wynik egzaminu ósmoklasisty z matematyki często determinuje dalszą ścieżkę edukacyjną i zawodową ucznia.

 

Metoda projektu – droga do myślenia analitycznego

Jednym z najskuteczniejszych narzędzi rozwijania kompetencji analitycznych jest metoda projektu. To forma pracy, w której uczniowie, indywidualnie lub w grupach, realizują zadanie badawcze, twórcze lub praktyczne. Etapy pracy projektowej obejmują odpowiednio: wybór tematu, planowanie, realizację i ewaluację.

Metoda ta uczy:

  • planowania i organizacji pracy,
  • współpracy i komunikacji,
  • korzystania z różnych źródeł informacji,
  • twórczego rozwiązywania problemów.

Co najważniejsze – projekty pokazują uczniom, że wiedza nie istnieje w izolacji. Matematyka przenika sztukę, fizyka łączy się z chemią, a informatyka wspiera nauki społeczne. To właśnie interdyscyplinarność czyni naukę atrakcyjną i bliską codzienności.

Ten artykuł jest dostępny dla prenumeratorów

Jeżeli masz prenumeratę

Zaloguj się

Jeśli nie masz prenumeraty wybierz odpowiedni dla Ciebie wariant i zamów, aby mieć dostęp do artykułów i strefy online.

Kup prenumeratę
  • Prenumerata premium

    Co zyskujesz?

    • 6 numerów czasopisma w wydaniu papierowym, co dwa miesiące prosto na Twoje biurko
    • Dostęp online do aktualnego numeru i archiwalnych wydań czasopisma
    • Pełny dostęp do biblioteki materiałów w strefie online (gotowe materiały do zajęć do pobrania – bez limitu – karty pracy, plakaty, gry, plansze, szablony, prezentacje multimedialne itd.)
  • Prenumerata cyfrowa

    Co zyskujesz?

    • Dostęp online do aktualnego numeru i archiwalnych wydań czasopisma
    • Pełny dostęp do biblioteki materiałów w strefie online (gotowe materiały do zajęć do pobrania – bez limitu – karty pracy, plakaty, gry, plansze, szablony, prezentacje multimedialne itd.)

O autorze

 

{{ title }}

Którymi tagami chciałabyś otagować dany materiał?

Do jakiego folderu chciałabyś dodać artykuł?

Tag/Folder został dodany!

Artykuł/Materiał został usunięty!

Za moment strona się odświeży

Artykuł/Materiał został zapisany!

Powiązania artykułu zostały usunięte lub artykuł nie został poprawnie nieprzypisany!

Żeby móc zapisać do ulubionych. Musisz być zalogowany!