• Musisz być zalogowany, aby tutaj pojawiły się powiadomienia
Zapisane
  • Musisz być zalogowany, aby tutaj pojawiły się powiadomienia
Zapisane

WYDANIE lipiec-sierpień | 11 (5) 2025

O czym pamiętać, rozmawiając z młodymi o migracjach i uchodźstwie?

Szkoły w Polsce w ostatnich dwudziestu latach coraz częściej stawały się miejscem spotkania dzieci z różnych stron świata. Proces ten diametralnie przyspieszył wraz z wybuchem wojny totalnej w Ukrainie, kiedy do uczniów z Białorusi, Wietnamu, Indii czy Bliskiego Wschodu masowo dołączyły dzieci i młodzież z Ukrainy.

Według danych z Systemu Informacji Oświatowej pod koniec 2024 roku w polskich szkołach było 248 tys. uczniów z Ukrainy, z czego zdecydowana większość (ok. 180 tys.) przybyła do naszego kraju po 24 lutego 2022 roku. Dane te jednak nie oddają rzeczywistej liczby młodych ludzi zza wschodniej granicy, którzy przebywają na terenie RP, bo dotychczas nie było obowiązku szkolnego dla uczniów z doświadczeniem uchodźstwa. Ważną zmianą dla funkcjonowania szkół w całym kraju jest wprowadzenie od czerwca br. kryterium, że wypłacanie świadczenia 800+ dla osób z Ukrainy uzależnione zostaje również od realizacji przez dziecko obowiązków edukacyjnych. To oznacza w praktyce, że na jesień możemy spodziewać się kolejnego napływu uczniów z doświadczeniem migracji do polskiego systemu oświaty. Warto zaznaczyć, że od ostatnich trzech lat mamy do czynienia nie tylko ze wzrostem uczniów z Ukrainy, ale również z Białorusi, których rodzice szukają w Polsce bezpiecznego miejsca do życia. Można więc stwierdzić, że różnorodność kulturowa na dobre zawitała do polskich szkół i stawia przed nauczycielami nowe wyzwanie – jak prowadzić rozmowy o migracji, uchodźstwie i wielokulturowości w sposób mądry i wspierający? Jak integrować dzieci i młodzież z obcych sobie kultur? Jak wspierać młodych ludzi, którzy dopiero rozpoczynają naukę języka polskiego? W niniejszym artykule pragnę przedstawić ogólne wskazówki dla nauczycieli (nie tylko wychowawców), jak rozmawiać z uczniami na temat migracji, uchodźstwa i różnic kulturowych, aby rozwijać u młodych ludzi postawę szacunku, tolerancji i empatii wobec Inności.

Ten artykuł jest dostępny dla prenumeratorów

Jeżeli masz prenumeratę

Zaloguj się

Jeśli nie masz prenumeraty wybierz odpowiedni dla Ciebie wariant i zamów, aby mieć dostęp do artykułów i strefy online.

Kup prenumeratę
  • Prenumerata premium

    Co zyskujesz?

    • 6 numerów czasopisma w wydaniu papierowym, co dwa miesiące prosto na Twoje biurko
    • Dostęp online do aktualnego numeru i archiwalnych wydań czasopisma
    • Pełny dostęp do biblioteki materiałów w strefie online (gotowe materiały do zajęć do pobrania – bez limitu – karty pracy, plakaty, gry, plansze, szablony, prezentacje multimedialne itd.)
  • Prenumerata cyfrowa

    Co zyskujesz?

    • Dostęp online do aktualnego numeru i archiwalnych wydań czasopisma
    • Pełny dostęp do biblioteki materiałów w strefie online (gotowe materiały do zajęć do pobrania – bez limitu – karty pracy, plakaty, gry, plansze, szablony, prezentacje multimedialne itd.)

O autorze

 

{{ title }}

Którymi tagami chciałabyś otagować dany materiał?

Do jakiego folderu chciałabyś dodać artykuł?

Tag/Folder został dodany!

Artykuł/Materiał został usunięty!

Za moment strona się odświeży

Artykuł/Materiał został zapisany!

Powiązania artykułu zostały usunięte lub artykuł nie został poprawnie nieprzypisany!

Żeby móc zapisać do ulubionych. Musisz być zalogowany!