Prywatne: WYDANIE listopad–grudzień | 6 (12) 2025
Ocenianie kształtujące i metody aktywizujące w nauczycielskiej praktyce
Współczesna szkoła stoi przed wyzwaniem tworzenia środowiska edukacyjnego, które nie tylko przekazuje wiedzę, lecz przede wszystkim rozwija samodzielność, refleksyjność i odpowiedzialność ucznia za proces własnego uczenia się. Coraz większego znaczenia nabiera zatem podejście, w którym uczeń staje się aktywnym uczestnikiem procesu dydaktycznego, a nie jedynie biernym odbiorcą treści. W tym kontekście szczególną rolę odgrywają ocenianie kształtujące oraz metody aktywizujące, które wspierają rozwój poznawczy uczniów, kształtują ich kompetencje poznawcze i wzmacniają poczucie sprawczości.
Ewa Drobek
Ocenianie kształtujące, oparte na informacji zwrotnej i dialogu edukacyjnym, pozwala uczniowi zrozumieć cele nauki i monitorować własne postępy, natomiast metody aktywizujące angażują emocjonalnie i intelektualnie, stymulując głębsze przetwarzanie informacji. Połączenie tych dwóch elementów tworzy przestrzeń, w której uczeń może doświadczać sukcesu, odkrywać własne możliwości i budować motywację wewnętrzną – fundament skutecznego uczenia się przez całe życie. Jak pisał Janusz Korczak:
Nie ma dzieci – są ludzie. Ale o mniejszej skali pojęć, o mniej dojrzałym doświadczeniu, o innych namiętnościach, innej grze uczuć.
Ten cytat doskonale przypomina, że każdy uczeń zasługuje na szacunek, zrozumienie i przestrzeń do samodzielnego rozwoju – a rolą nauczyciela jest towarzyszyć mu w odkrywaniu własnej drogi poznawczej i poczucia sprawczości.
Znaczenie i praktyczny wymiar oceniania kształtującego
Ocenianie kształtujące stanowi obecnie jeden z najważniejszych kierunków współczesnej dydaktyki. Jego podstawowym celem nie jest wystawienie stopnia, lecz wspieranie ucznia w procesie uczenia się poprzez dostarczanie mu informacji o tym, gdzie się znajduje, dokąd zmierza i co powinien zrobić, aby osiągnąć zamierzone cele. W tym sensie ocenianie kształtujące przestaje być jedynie narzędziem kontroli – staje się procesem dialogu, refleksji i współpracy między nauczycielem a uczniem. Zgodnie z koncepcją Dylana Wiliama i Paula Blacka, efektywne OK opiera się na kilku filarach:
- jasne formułowanie celów uczenia się i kryteriów sukcesu („Na co będziemy zwracać uwagę?”),
- udzielanie informacji zwrotnej, która wspiera, a nie ocenia,
- angażowanie uczniów w samoocenę i ocenę koleżeńską,
- rozwijanie poczucia odpowiedzialności ucznia za własny proces uczenia się.
W praktyce szkolnej ocenianie kształtujące może przybierać wiele ciekawych form, na przykład:
- Na lekcjach języka polskiego uczniowie mogą tworzyć „mapy celów” do omawianych tekstów, a następnie reflektować, które umiejętności już opanowali, a nad którymi powinni jeszcze popracować.
- Na matematyce nauczyciel może stosować „sygnalizację świetlną” – uczniowie oznaczają kolorem zielonym, żółtym lub czerwonym poziom zrozumienia nowego zagadnienia, co pozwala szybko reagować na trudności.
- Na zajęciach przyrodniczych lub historii popularne stają się „karty informacji zwrotnej”, na których uczniowie zapisują, czego się nauczyli, co sprawiło im trudność i o co chcieliby zapytać.
- W nauczaniu wczesnoszkolnym skutecznie sprawdza się „pochwała opisowa”, w której nauczyciel konkretnie wskazuje, co dziecko zrobiło dobrze i co może poprawić („Zastosowałeś ciekawe porównanie, spróbuj dodać więcej szczegółów w opisie postaci”).
Ten artykuł jest dostępny dla prenumeratorów
Jeżeli masz prenumeratę
Zaloguj sięJeśli nie masz prenumeraty wybierz odpowiedni dla Ciebie wariant i zamów, aby mieć dostęp do artykułów i strefy online.
Kup prenumeratęO autorze
Ewa Drobek
Nauczycielka języka angielskiego i niemieckiego, prowadzi dwa autorskie projekty – „Żmichowska Śpiewa” oraz „Łazik Teatralny”. Otrzymała wyróżnienie w konkursie Nauczyciel Roku 2019, znalazła się na liście 50 najbardziej zaangażowanych nauczycieli świata w globalnym konkursie Dedicated Teacher Awards 2020 – jako jedyna Polka. Otrzymała również tytuł Skutecznej Kobiety Roku 2021 w kategorii edukacja. Jest członkinią i administratorka grupy Superbelfrzy RP, Nauczycielką Roku Języka Angielskiego BAS 2018, członkinią międzynarodowej grupy nauczycieli Music Teachers for Global Peace. Współpracuje z fundacją Face to Face with the World – z pomocą której wraz z uczniami opiekuje się sierocińcem w Ugandzie. Jest nauczycielką zwolnioną z teorii, więc pomaga swoim podopiecznym angażować się w projekty społeczne w ramach olimpiady Zwolnieni z Teorii.
Najnowszy artykuł autora:
Jak dokumentować pracę wychowawcy?
„Nie pracuj ciężej – pracuj mądrzej” To popularne powiedzenie, które powinno na stałe zagościć...
Czytaj więcej →
