WYDANIE listopad-grudzień | (2023) PILOTAŻOWY

Pomysły na nagłe zastępstwa
Kiedy z różnych powodów podczas zastępstwa nie możemy przeprowadzić lekcji związanej z przedmiotem, którego nauczamy, warto poświęcić ten czas na budowanie relacji pomiędzy uczniami, wykorzystując zaproponowane aktywności. Z pewnością będzie to niezwykły czas nie tylko dla uczniów, ale i dla nauczyciela, który będzie miał okazję dowiedzieć się czegoś więcej o swoich podopiecznych.
Joanna Kostrzewa
1. LABIRYNT
Uczniowie rysują na kartce labirynt – drogę do przejścia, tak żeby inne dzieci nie widziały. Zbierz wszystkie prace i poproś uczniów, aby dobrali się w pary. Losowo rozdaj narysowane wcześniej labirynty rysunkiem do dołu. Jedna osoba z pary zamyka oczy i dostaje do ręki pisak. Druga osoba odkrywa kartkę z narysowanym labiryntem i pomaga partnerowi postawić pisak w miejscu startu. Od tego momentu podaje komunikaty (np. jedź – rysuj prosto, w lewo, w prawo, lekko w górę), aby osoba, która ma zasłonięte oczy, wyszła z labiryntu, rysując drogę, nie wychodząc za linie. Osoba, która ma zasłonięte oczy i rysuje drogę, nie może się odzywać i zadawać pytań. Pary powinny siedzieć naprzeciwko siebie, ponieważ wymusza to zachowanie szczególnej uwagi podczas zmiany kierunku i precyzyjne wydanie komendy, np. skręć w twoje lewo czy w moje prawo. Po ukończonym zadaniu rozdaj wszystkim parom kolejne labirynty, tym razem jednak uczniowie zamieniają się rolami. Po ćwiczeniu zadaj pytania: Co było łatwiejsze: rysowanie czy wydawanie poleceń? W której roli czuliście się lepiej? Co stanowiło największy problem w tym zadaniu?
Ten artykuł jest dostępny dla prenumeratorów
Jeżeli masz prenumeratę
Zaloguj sięJeśli nie masz prenumeraty wybierz odpowiedni dla Ciebie wariant i zamów, aby mieć dostęp do artykułów i strefy online.
Kup prenumeratęO autorach

Joanna Kostrzewa
Absolwentka polonistyki, nauczycielka języka polskiego, wykładowczyni na Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym w Kaliszu (filia UAM w Poznaniu), prelegentka podczas licznych konferencji poświęconych tematyce edukacji, współautorka podręczników szkolnych i autorka materiałów edukacyjnych dla nauczycieli i uczniów.
Najnowszy artykuł autora:


Ewa Wojciechowska
Nauczycielka biologii i przyrody, wychowawczyni świetlicy, doradca zawodowy w Szkole Podstawowej im. Polskich Noblistów w Baranowie, trenerka szkoleń online. Autorka innowacji pedagogicznych: edukacyjny escape room „Bunkier w Starej Szkole” i wykorzystanie druku 3D w szkole.