WYDANIE styczeń-luty | 7 (1) 2025
Prawa i wolności człowieka
Scenariusze o prawach i wolnościach człowieka adresuję do nauczycieli wyższych klas szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych. Problematyka praw i wolności jest często dla nas nowa, a zatem trudna. Nie może też stać się uciążliwa i nudna. Postaram się w tym dziale „Kreatywnego Wychowawcy” pokazywać, jak poznawać z uczniami prawa i wolności, odwołując się do dzieł literackich i filmowych oraz konkretnych problemów, sytuacji.
Maria Gajewska
Każdy człowiek ma prawo do poznawania swoich praw i działania w oparciu o nie. Każdy też ma prawo do skutecznego dochodzenia roszczeń, które wynikają z naruszenia jego praw. Państwo ma obowiązek udostępniania i rozpowszechniania wiedzy o prawach i wolnościach człowieka poprzez system edukacji.
Proponowane scenariusze można wykorzystać zatem na zajęciach z wychowawcą, języka polskiego czy historii. Poruszana tematyka może być uzupełnieniem, ilustracją, inspiracją programu tych przedmiotów.
Autorka życzy Czytelnikom magazynu i uczestnikom zajęć satysfakcji i dużo pożytku z korzystania z tych propozycji.
Ten artykuł jest dostępny dla prenumeratorów
Jeżeli masz prenumeratę
Zaloguj sięJeśli nie masz prenumeraty wybierz odpowiedni dla Ciebie wariant i zamów, aby mieć dostęp do artykułów i strefy online.
Pobierz materiały uzupełniające:
Scenariusz Prawa i wolności człowieka
Czytaj więcej →O autorze
Maria Gajewska
Polonistka i wychowawczyni w SP1 w Czersku, doradczyni metodyczna w PCEN w Gdańsku, certyfikowana tutorka i trenerka myślenia krytycznego, autorka publikacji i materiałów edukacyjnych. Laureatka tytułu Nauczyciel Pomorza 2017. Absolwentka filologii polskiej i wiedzy o kulturze, zarządzania placówką oświatową, Pomorskiej Akademii Liderów Edukacji 2020, Latającego Uniwersytetu Praw Człowieka.