WYDANIE maj-czerwiec | 3 (3) 2024
PRZEMOC RÓWIEŚNICZA Jak dbać o równość każdego ucznia?
Jestem przekonana, że jako nauczyciele i wychowawcy jesteśmy w stanie zapobiegać i przeciwdziałać przemocy psychicznej i fizycznej w szkole, mamy moc sprawczą. Oczywiście w naszej pracy zdarzają się błędy, pomyłki i porażki, ale są one częścią naszej pracy i nie powinny nas zatrzymywać. Wierzę, że jako nauczyciele mamy wielki wpływ na kształtowanie kolejnych pokoleń, a każda – nawet najmniejsza cegiełka – jest jak ta kropla, która drąży skałę. Moje osobiste, zawodowe doświadczenia utwierdzają mnie w przekonaniu, że otwartość na drugiego człowieka, relacje oparte na szczerości i zaufaniu, uważność i empatia – mimo że brzmią górnolotnie – mogą zdziałać cuda.
Magdalena Piróg
Kiedy jesteśmy sobą, szczerzy wobec wychowanków, wówczas możemy stać się dla nich autorytetem, towarzyszem trudnego okresu dojrzewania i wsparciem w codziennych trudnościach. Taka postawa wychowawcy jest punktem wyjścia do kształtowania wartościowych i pięknych ludzi oraz budowania właściwych relacji międzyludzkich, opartych na wzajemnej szczerości i zaufaniu.
Ten artykuł jest dostępny dla prenumeratorów
Jeżeli masz prenumeratę
Zaloguj sięJeśli nie masz prenumeraty wybierz odpowiedni dla Ciebie wariant i zamów, aby mieć dostęp do artykułów i strefy online.
O autorze
Magdalena Piróg
Nauczycielka języka polskiego, lektorka języka polskiego jako obcego i animatorka teatralna. Współtwórczyni międzynarodowych projektów edukacyjnych ze szkołami w Meksyku, Niemczech i na Węgrzech. Pomysłodawczyni i organizatorka konferencji m.in. I Ogólnopolskiej Konferencji Nauczycieli Humanistów „Współczesny polonista – język polski, glottodydaktyka i wychowanie”. Współtwórczyni cyklicznych spotkań metodycznych dla nauczycieli „Edukacyjnie nad Odrą”. Prezeska Stowarzyszenia AMICIS IN EDUCATIONE. Chętnie wykorzystuje ideę Action Learningu, metody coachingowe w procesie wychowania i nowoczesne technologie.