• Musisz być zalogowany, aby tutaj pojawiły się powiadomienia
Zapisane
  • Musisz być zalogowany, aby tutaj pojawiły się powiadomienia
Zapisane

WYDANIE wrzesień–październik | 11 (5) 2025

Co zrobić, aby każdy uczeń i nauczyciel poczuł się w szkole ważny i doceniony?

Są takie miejsca, które na długo zostają w pamięci. Nie dlatego, że były idealne, ale dlatego, że ktoś nas w nich dostrzegł. Ktoś się uśmiechnął, zapytał: „Jak się czujesz?”, powiedział: „Dobrze, że jesteś”. Szkoła może być właśnie takim miejscem. Nie musi być instytucją, której głównym celem jest realizowanie planu, kontrolowanie i ocenianie. Może być przestrzenią, gdzie dziecko – a także nauczyciel – czuje się po prostu ważny.

Szkoła jako miejsce, w którym jesteś widziany

Zanim pojawią się strategie, reformy i działania systemowe, konieczne jest uznanie najbardziej podstawowej potrzeby: potrzeby bycia widzianym. To pragnienie nie jest zarezerwowane tylko dla dzieci. Dotyczy również nauczycieli, którzy zbyt często są traktowani jak tryby w machinie systemu edukacyjnego. Pragnienie bycia ważnym, zauważonym, potraktowanym z szacunkiem i uwagą – to uniwersalna potrzeba człowieka.

Dzieci przychodzą do szkoły z całym spektrum emocji i doświadczeń. Niektóre z nich trudno nazwać. Często nie potrafią wyrazić, co je boli, czego się obawiają, z czym sobie nie radzą. A jednak to właśnie te niewidoczne procesy wewnętrzne wpływają na ich zachowanie. Milczenie, bunt, pozorne lenistwo – to często sygnały, że dziecko nie czuje się bezpiecznie lub że jego potrzeby są pomijane.

Jak powiedział jeden z uczniów:
Najbardziej lubię w szkole to, że ktoś mnie codziennie wita po imieniu. Wtedy wiem, że jestem tu naprawdę.

Ta pozornie drobna czynność – powitanie dziecka po imieniu – jest znakiem, że ktoś je widzi. To nie wymaga specjalnego programu. Wymaga obecności. Uważności. I wewnętrznej decyzji, że człowiek w szkole jest ważniejszy niż procedura.

Relacja to fundament szkoły. W relacji rodzi się zaufanie, a z zaufania – rozwój. Nauczyciel, który zaczyna dzień od spojrzenia uczniowi w oczy i krótkiego „jak się masz?”, daje mu sygnał: jesteś widziany. Takie powitanie może zmienić cały dzień. Czasami wystarczy jedno zdanie, by złagodzić napięcie, a nawet uratować relację. I nie tylko uczeń potrzebuje takiego gestu. Nauczyciel również. W szkole, która dba o wszystkich, powitanie staje się rytuałem: wspólnym, codziennym znakiem troski.

Ten artykuł jest dostępny dla prenumeratorów

Jeżeli masz prenumeratę

Zaloguj się

Jeśli nie masz prenumeraty wybierz odpowiedni dla Ciebie wariant i zamów, aby mieć dostęp do artykułów i strefy online.

Kup prenumeratę
  • Prenumerata premium

    Co zyskujesz?

    • 6 numerów czasopisma w wydaniu papierowym, co dwa miesiące prosto na Twoje biurko
    • Dostęp online do aktualnego numeru i archiwalnych wydań czasopisma
    • Pełny dostęp do biblioteki materiałów w strefie online (gotowe materiały do zajęć do pobrania – bez limitu – karty pracy, plakaty, gry, plansze, szablony, prezentacje multimedialne itd.)
  • Prenumerata cyfrowa

    Co zyskujesz?

    • Dostęp online do aktualnego numeru i archiwalnych wydań czasopisma
    • Pełny dostęp do biblioteki materiałów w strefie online (gotowe materiały do zajęć do pobrania – bez limitu – karty pracy, plakaty, gry, plansze, szablony, prezentacje multimedialne itd.)

Pobierz materiały uzupełniające:

M
Materiały
Karta pracy , Klasa , Komunikacja , Współpraca , Zasady
NOWOŚĆ

Lista zasad pracy

Karta wspierająca tworzenie wspólnych zasad współpracy i dobrej atmosfery w klasie.

Czytaj więcej →

O autorze

 

{{ title }}

Którymi tagami chciałabyś otagować dany materiał?

Do jakiego folderu chciałabyś dodać artykuł?

Tag/Folder został dodany!

Artykuł/Materiał został usunięty!

Za moment strona się odświeży

Artykuł/Materiał został zapisany!

Powiązania artykułu zostały usunięte lub artykuł nie został poprawnie nieprzypisany!

Żeby móc zapisać do ulubionych. Musisz być zalogowany!