WYDANIE wrzesień–październik | 11 (5) 2025

Cyfrowy rozsądek
Zakończył się czas wakacyjnych wyjazdów. Urlopy nad morzem sprzyjały zacieśnianiu więzi rodzinnych. Toczyliśmy wesołe rozmowy na plaży czy podczas posiłków. Spędzaliśmy wspólne wieczory, podczas których wymienialiśmy uwagi i wymyślaliśmy plany na kolejne dni wakacji.
Justyna Zaryczańska
Czy na pewno zawsze tak było? To może zacznę inaczej. Czy słyszeliśmy ciszę, kiedy każdy czekający na zamówiony posiłek spoglądał w ekran swojego telefonu? Czy może nie słyszeliśmy jej, bo dodatkowo mieliśmy na uszach słuchawki? Czy nagrywaliśmy każdy krok albo wypowiedź dzieci? Czy zrobiliśmy najmłodszym setki zdjęć, które umieściliśmy w social mediach? Czy zapytaliśmy ich o zgodę?
A na koniec – czy daliśmy im dobry przykład, rozsądnie używając telefonu?
Dyskusja o wpływie telefonów na funkcjonowanie nas wszystkich toczy się od dłuższego czasu. Powstało już dość sugestywne określenie „cyfrowy autyzm”. Opisuje ono trudności w kontaktach społecznych zauważane u tych dzieci, które spędzają bardzo dużo czasu przed wszelkiego rodzaju ekranami.
Nie jest to oczywiście diagnoza medyczna. Chodzi jedynie o zauważone podobieństwa. Dzieci, które za bardzo skupiają się na świecie cyfrowym, zaczynają gorzej czuć się w grupie społecznej. Z czasem unikają kontaktu twarzą w twarz. Kontakt wzrokowy staje się wyzwaniem.
Nietrudno się domyślić, że „cyfrowy autyzm” utrudnia współpracę w grupie rówieśników. Odczuwanie empatii czy mówienie o swoich uczuciach staje się dla dziecka wyzwaniem. Traci ono koncentrację, ma coraz większe kłopoty z dokończeniem zadań. Myśl o braku telefonu sprawia, że staje się nerwowe.
Przebodźcowanie wpływa na codzienne funkcjonowanie nie tylko dziecka, ale też rodzica, który staje się bezradny w obliczu narastających problemów swojej pociechy. Czasem też nie zastanawia się nad konsekwencjami tej sytuacji, gdyż z powodu codziennego pośpiechu i wielu obowiązków nawet nie zauważa lub nie ma świadomości narastającego problemu.
Ten artykuł jest dostępny dla prenumeratorów
Jeżeli masz prenumeratę
Zaloguj sięJeśli nie masz prenumeraty wybierz odpowiedni dla Ciebie wariant i zamów, aby mieć dostęp do artykułów i strefy online.
Kup prenumeratęO autorze

Justyna Zaryczańska
Dyplomowana nauczycielka języka polskiego. Autorka bloga Jutro polski. Ambasadorka Genially w Polsce oraz trenerka Edpuzzle. Należy do grona Superbelfrów RP. Współorganizuje coroczną akcję „Nauczyciele dla WOŚP”. Ambasadorka „Wiosny edukacji” oraz akcji „Błędy kształcą”. Uczestniczka akcji „Zaproś mnie na swoją lekcję” oraz projektu „Lekcje w sieci”. Prelegentka w „Maratonie Edukacyjnym – Jak uczyć online”, który był odpowiedzią na decyzję o rozpoczęciu edukacji zdalnej. Związana z „Junior Media”, obecnie prowadząca medialne kółko gazetki szkolnej.
Najnowszy artykuł autora:
