WYDANIE styczeń-luty | 7 (1) 2025
CZY PUNKTOWY SYSTEM OCENIANIA W SZKOŁACH jest skutecznym narzędziem?
Systemy oceniania oparte na karach i nagrodach są dość powszechną praktyką oceniania podejmowaną w szkołach. Punkty dodatnie mają nagradzać pozytywne zachowania, natomiast punkty ujemne karzą za działania uznane za niepożądane. W teorii, taki system ma motywować uczniów do poprawy zachowania i zdobywania kolejnych osiągnięć, jednak w praktyce wyniki mogą być zupełnie inne.
Dorota Kujawa-Weinke
Przepisy prawa a punktowe systemy oceniania
Art. 44b ust. 5 Ustawy o systemie oświaty podaje cele oceniania wewnątrzszkolnego. Dla potrzeb artykułu przedstawię tylko te podpunkty, które powiązane są z bieżącym ocenianiem zachowania.
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego, które ma na celu:
Ten artykuł jest dostępny dla prenumeratorów
Jeżeli masz prenumeratę
Zaloguj sięJeśli nie masz prenumeraty wybierz odpowiedni dla Ciebie wariant i zamów, aby mieć dostęp do artykułów i strefy online.
O autorze
Dorota Kujawa-Weinke
Trenerka, edukatorka i mentorka w programach i szkoleniach dla nauczycieli poświęconych pracy z błędem, ocenianiu, motywacji, organizacji lekcji. Współtwórczyni podręczników do języka polskiego do szkoły podstawowej ,,ZamieńMy słowo.” Edukator Roku 2020. Współpracuje z ośrodkami doskonalenia nauczycieli, fundacjami, centrami edukacji nauczycielskiej. Prowadzi bloga edukacyjnego www.inspirowniaedukacyjna. blogspot.com i stronę internetową www.dorotakujawa-weinke.pl.