WYDANIE lipiec-sierpień | 11 (5) 2025

Dzień dobry, znowu my! Jak budować poczucie wspólnoty od pierwszego dnia września
Powrót do szkoły po wakacjach to nie tylko organizacyjny start nowego roku, to przede wszystkim szansa na stworzenie bezpiecznej, wspierającej i różnorodnej przestrzeni, w której każda osoba uczniowska będzie mogła czuć się dostrzeżona, akceptowana i mile widziana. To relacje – a nie program nauczania sam w sobie – stanowią fundament efektywnej edukacji.
Magdalena Widłak-Langer
Dlaczego wspólnota jest ważna?
Badania potwierdzają, że poczucie przynależności do grupy rówieśniczej i społeczności szkolnej jest kluczowe dla zaangażowania w naukę, dobrostanu psychicznego i rozwoju społeczno-emocjonalnego. Osoby uczniowskie, które czują się mile widziane i szanowane, częściej wykazują motywację wewnętrzną, są bardziej wytrwałe i aktywne w życiu klasy.
Przynależność działa też ochronnie – wiąże się z niższym poziomem lęku, większym poczuciem bezpieczeństwa i sensu. Wspólnota nie oznacza jednolitości – przeciwnie, jej siłą jest różnorodność. Prawdziwa przynależność to możliwość bycia sobą: z własną tożsamością, temperamentem i wrażliwością.
Rolą dorosłych osób edukujących jest tworzenie przestrzeni, w której każda osoba uczniowska doświadcza szacunku i widzialności – szczególnie te osoby, które niosą ze sobą doświadczenie migracji, neuroróżnorodności, nienormatywności płciowej czy niepełnosprawności. Budowanie wspólnoty to proces wymagający uważności i konsekwencji – jednak dający trwałe efekty: lepsze relacje, większe bezpieczeństwo i poczucie sensu.
Ten artykuł jest dostępny dla prenumeratorów
Jeżeli masz prenumeratę
Zaloguj sięJeśli nie masz prenumeraty wybierz odpowiedni dla Ciebie wariant i zamów, aby mieć dostęp do artykułów i strefy online.
Kup prenumeratęPobierz materiały uzupełniające:


Na dobry początek
Karta pracy z pytaniami integracyjnymi ułatwiającymi budowanie atmosfery otwartości w grupie.
Czytaj więcej →O autorze

Magdalena Widłak-Langer
Psycholożka, w procesie certyfikacji na seksuolożkę kliniczną oraz ekspertkę seks coachingu, nauczycielka jogi patrząca na człowieka holistycznie. Specjalizuje się w pracy w obszarach relacji (w tym relacji ze sobą), komunikacji, seksualności (w tym edukacji seksualnej), rodzicielstwa. Autorka licznych artykułów, szkoleń, warsztatów oraz wystąpień konferencyjnych. Założycielka www.psychetee.pl. Ambasadorka Lekcji Akceptacji oraz współautorka książki „Lekcja Akceptacji. Poznaj. Zrozum. Zaakceptuj”. Prowadzi sesje online w Wirtualnym Gabinecie Psychologicznym Psyche Tee.
Najnowszy artykuł autora:
