WYDANIE lipiec-sierpień | 11 (5) 2025

Edukacja przez działanie – inspirujące warsztaty oparte na działaniu i dociekaniu
Rozmawiamy z Magdą Nogaj, nauczycielką z powołania, praktykiem, współpracującą z Programem PROJEKTOR. Magda opowiada o swoich doświadczeniach, sukcesach i wyzwaniach związanych z realizacją projektów, a także o tym, czy PROJEKTOR wprowadził coś nowego do szkolnej społeczności.
Współczesna edukacja coraz częściej wykracza poza ramy tradycyjnych lekcji, stawiając na aktywizację uczniów, rozwój kompetencji miękkich i realne działanie. Takie podejście do edukacji wspiera Program PROJEKTOR – inicjatywa, która łączy studentów, dzieci i młodzież oraz nauczycieli we wspólnym tworzeniu inspirujących projektów edukacyjnych.
Milena Guzik
Magdo, dziękuję, że zgodziłaś się na udzielenie nam wywiadu. Powiedz, proszę, kilka słów o sobie, czym się zajmujesz, jakie masz zainteresowania, jak spełniasz się zawodowo?
Jestem nauczycielką języka polskiego, wychowawczynią i doradcą zawodowym. Pracuję w Szkole Podstawowej nr 2 oraz Zespole Szkół w Głuchołazach. Uwielbiam kontakt z dziećmi i młodzieżą, lubię z nimi rozmawiać oraz realizować ciekawe projekty. Kiedy w szkole dużo się dzieje, jestem w swoim żywiole, dlatego wciąż poszukuję inspirujących działań, które będą wartościowe nie tylko dla moich uczniów, ale również dla mnie. W wolnych chwilach chodzę do teatru, spaceruję w lesie oraz czytam. Jakiś czas temu zainteresowałam się neurodydaktyką, redukcją stresu oraz mindfulness i staram się wykorzystywać to w swojej pracy.
Współpracujesz z Programem PROJEKTOR już od dłuższego czasu. Jak dowiedziałaś się o tym Programie i co spowodowało, że zgłosiłaś swoją szkolę do projektu?
Informacje o Programie PROJEKTOR znalazłam, kiedy szukałam projektów dla szkół z małych miast. Spodobało mi się, że warsztaty realizowane są przez studentów; pomyślałam, że to może zainteresować też moją klasę. Również tematyka (dotycząca aktywności obywatelskiej, odpowiedzialnego korzystania z Internetu oraz ochrony środowiska) była mi bliska i zgodna z moim planem wychowawczym, dlatego zgłosiłam się do pierwszego projektu. Potem odkryłam wiele innych zalet Programu.
Jaka jest rola dyrekcji w projekcie? Jak dyrekcja zareagowała na współpracę z Programem?
Dyrektor mojej szkoły jest otwarty na różne działania, które uatrakcyjniają codzienność szkolną oraz wzbogacają ofertę edukacyjną. Kiedy opowiedziałam mu o projekcie, od razu się zgodził. Jego zadaniem było podpisanie oświadczenia, w którym wyraża zgodę na udział placówki w Programie oraz upoważnia nauczyciela do koordynowania projektu.
Ten artykuł jest dostępny dla prenumeratorów
Jeżeli masz prenumeratę
Zaloguj sięJeśli nie masz prenumeraty wybierz odpowiedni dla Ciebie wariant i zamów, aby mieć dostęp do artykułów i strefy online.
Kup prenumeratęO autorze

Milena Guzik
Menedżerka czasopisma „Kreatywny Wychowawca”. Redaktor prowadząca Niezbędnik Kreatywnej Nauczycielki.
Najnowszy artykuł autora:
