WYDANIE lipiec-sierpień | 10 (4) 2025

Efekt Pigmaliona w pracy nauczyciela – jak nasze przekonania wpływają na młodzież
Czy wiesz, że to, co osoba nauczycielska myśli o osobach uczniowskich, może znacząco wpłynąć na ich wyniki w nauce? Badania pokazują, że nasze oczekiwania wobec innych osób mogą działać jak samospełniająca się przepowiednia – zarówno pozytywnie, jak i negatywnie. Efekt Pigmaliona to fascynujące zjawisko, które od lat budzi zainteresowanie osób eksperckich w dziedzinie psychologii i pedagogiki. Jak osoba nauczycielska może świadomie kształtować swoje przekonania, aby wspierać rozwój osób uczniowskich zamiast go ograniczać?
Magdalena Widłak-Langer
Efekt Pigmaliona, znany również jako efekt Rosenthala, odnosi się do zjawiska, w którym oczekiwania jednej osoby wobec drugiej wpływają na jej zachowanie, prowadząc do ich samospełnienia. W kontekście edukacyjnym oznacza to, że przekonania osób nauczycielskich dotyczące potencjału osób uczniowskich mogą znacząco wpłynąć na ich osiągnięcia akademickie.
Ten artykuł jest dostępny dla prenumeratorów
Jeżeli masz prenumeratę
Zaloguj sięJeśli nie masz prenumeraty wybierz odpowiedni dla Ciebie wariant i zamów, aby mieć dostęp do artykułów i strefy online.
Kup prenumeratęO autorze

Magdalena Widłak-Langer
Psycholożka, w procesie certyfikacji na seksuolożkę kliniczną oraz ekspertkę seks coachingu, nauczycielka jogi patrząca na człowieka holistycznie. Specjalizuje się w pracy w obszarach relacji (w tym relacji ze sobą), komunikacji, seksualności (w tym edukacji seksualnej), rodzicielstwa. Autorka licznych artykułów, szkoleń, warsztatów oraz wystąpień konferencyjnych. Założycielka www.psychetee.pl. Ambasadorka Lekcji Akceptacji oraz współautorka książki „Lekcja Akceptacji. Poznaj. Zrozum. Zaakceptuj”. Prowadzi sesje online w Wirtualnym Gabinecie Psychologicznym Psyche Tee.
Najnowszy artykuł autora:
