WYDANIE maj-czerwiec | 9 (3) 2025

JAK MYŚLĄ DZIECI? O rozwoju poznawczym dzieci w młodszym wieku szkolnym
Agnieszka Proszek
Psychologia rozwojowa bada zmiany w zachowaniu się człowieka oraz zmiany zachodzące w procesach i strukturach psychicznych człowieka. Rozwój stanowi proces przemian zachodzących w określonym obszarze zjawisk [1]. Poznanie jest ściśle związane z wiedzą, natomiast rozwój poznawczy odnosi się do procesu nabywania wiedzy, szczególnie w okresie dzieciństwa. Obejmuje on różne funkcje umysłowe, takie jak spostrzeganie, zapamiętywanie, rozumienie, klasyfikowanie informacji, myślenie, wnioskowanie, rozwiązywanie problemów czy planowanie [2]. Procesy poznawcze należą do wyższych procesów umysłowych człowieka i polegają na przetwarzaniu informacji. To właśnie dzięki nim człowiek może zdobywać informacje oraz budować wiedzę o sobie samym, a także o świecie zewnętrznym. Do podstawowych rodzajów procesów poznawczych zaliczamy odbieranie wrażeń, spostrzeganie, procesy pamięci oraz myślenie [3]. Umiejętność kontrolowania siebie oraz refleksji nad własnym działaniem i działaniem innych staje się zatem kluczowa z perspektywy gotowości do wejścia w szersze środowisko społeczne i rozpoczęcia edukacji szkolnej [4].
Ten artykuł jest dostępny dla prenumeratorów
Jeżeli masz prenumeratę
Zaloguj sięJeśli nie masz prenumeraty wybierz odpowiedni dla Ciebie wariant i zamów, aby mieć dostęp do artykułów i strefy online.
Kup prenumeratęO autorze
Agnieszka Proszek
Nauczycielka języka angielskiego i niemieckiego oraz edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej nr 2 im. Stanisława Marusarza w Tokarni.