WYDANIE maj-czerwiec | 9 (3) 2025
maj-czerwiec | 9 (3) 2025
Drogie Nauczycielki, Drodzy Nauczyciele , oddajemy w Wasze ręce kolejny numer „Kreatywnego Wychowawcy” – czasopisma, które powstało z myślą o kompleksowym wsparciu polskich pedagogów i wychowawców w codziennych wyzwaniach. W tym wydaniu skupiamy się na tematach, które łączą zdrowie fizyczne, psychiczne oraz prawa obywatelskie uczniów – wszystko po to, byście mogli jeszcze skuteczniej wspierać młodych ludzi w ich rozwoju.
Przygotowaliśmy dla Was niezwykle pomocne i ważne tematycznie lekcje wychowawcze dotyczące napojów energetycznych, cyberbullyingu oraz prawa do wolności i bezpieczeństwa osobistego w kontekście migracji. To nie tylko gotowe scenariusze – to zaproszenie do rozmowy z uczniami o ich zdrowiu, granicach, wolności i odpowiedzialności. To kwestie, które coraz częściej pojawiają się w szkolnej rzeczywistości i wymagają otwartego, mądrego dialogu.
W tym numerze znajdziecie również inspirujące rozmowy z ludźmi, którzy skutecznie przełamują stereotypy na temat dziewczyńskości i pokazują, jak wspierać różnorodność w edukacji. W wywiadach z Fundacją Kosmos dla Dziewczynek oraz zespołem IT Girls pokazujemy, jak wzmacniać dziewczynki w ich potencjale – nie narzucając schematów, ale wspierając ich indywidualność, siłę i ciekawość świata. Ich perspektywa to ważny głos w dyskusji o równości i sprawiedliwości edukacyjnej.
W artykule „Jak wykorzystywać AI, by wspierać rozwój uczniów” dzielimy się praktycznymi wskazówkami, jak z mądrą refleksją wprowadzać nowe technologie do pracy wychowawczej i dydaktycznej. AI nie musi być zagrożeniem – może stać się narzędziem do wzmacniania ciekawości, personalizacji nauki i budowania kompetencji przyszłości.
Nie zabrakło także praktycznych artykułów: o przywracaniu naturalnej ciekawości poznawczej, czyli jak nie zagłuszyć pasji ocenami i testami, o radzeniu sobie z presją edukacyjną, w tym materiale znajdziecie konkretne rekomendacje, jak szkoła i rodzice mogą wspólnie działać, by nie zgubić dobra i rozwoju dziecka oraz o wycofaniu uczniowskim, czyli o tych, których nie widać, bo nie sprawiają problemów, ale wołają o wsparcie. W tym numerze przeczytacie także o tym, jak wspierać uczniów w spektrum autyzmu, czyli jak rozumieć, dostosować organizację pracy i włączać bez upraszczania i etykietowania. Nie zabraknie też treści dotyczących zarządzania konfliktem w szkole – nie przez kary, lecz przez dialog, modelowanie i empatię.
Każdy artykuł, każdy scenariusz, każdy wywiad to nie tylko treść – to narzędzie prowadzące do konkretnej zmiany. I właśnie takiej zmiany – mądrej, opartej na wartościach, wrażliwej i kreatywnej – życzymy Wam i Waszym uczniom.
Z serdecznością i wdzięcznością za Waszą pracę,
Anna Konarzewska
redaktorka prowadząca

Artykuły powiązane z wydaniem:

















Materiały powiązane z wydaniem:























