• Musisz być zalogowany, aby tutaj pojawiły się powiadomienia
Zapisane
  • Musisz być zalogowany, aby tutaj pojawiły się powiadomienia
Zapisane

WYDANIE lipiec-sierpień | 11 (5) 2025

Jak zadbać o emocje swoich podopiecznych po powrocie z wakacji?

Powrót do szkoły po wakacjach to moment pełen emocji – zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli. Dzieci wracają z różnorodnymi doświadczeniami, wspomnieniami i oczekiwaniami. Dla wychowawcy to idealna okazja, by zadbać o atmosferę w klasie, zintegrować grupę i stworzyć przestrzeń do dzielenia się przeżyciami. To nie tylko buduje relacje, ale też wzmacnia poczucie bezpieczeństwa i przynależności.

Powrót uczniów w szkolne mury tuż po wakacjach to moment szczególny – pełen emocji, nowych doświadczeń, a czasem także niepokoju. Dla wielu dzieci i młodzieży wejście znów w rytm szkolny bywa trudne. Warto, aby wychowawca potraktował pierwsze lekcje nie tylko jako czas na organizację spraw formalnych, ale przede wszystkim jako okazję do odbudowania więzi w klasie i stworzenia przestrzeni do rozmowy o przeżyciach wakacyjnych.

Emocje po wakacjach mogą być bardzo różne – od radości, ekscytacji i chęci opowiedzenia o swoich przygodach, po smutek, że wolny czas się skończył, a nawet poczucie, że ktoś miał „mniej atrakcyjne” wakacje niż rówieśnicy, dlatego ważne jest, by w rozmowach unikać porównywania, a zamiast tego stawiać nacisk na wspólne przeżywanie, słuchanie i docenianie różnorodnych doświadczeń. Pierwsze dni września warto poświęcić na rozmowy o wakacjach – nie tylko w formie tradycyjnych opowieści, ale też poprzez twórcze działania. Dzieci chętnie dzielą się tym, co dla nich ważne, jeśli mają ku temu inspirujące warunki. Wspomnienia mogą być punktem wyjścia do pracy nad emocjami, komunikacją i współpracą w grupie.

Rozmowy o przeżyciach powinny mieć formę swobodną i kreatywną. Klasyczna „runda” opowiadania o wakacjach bywa monotonna i może wywołać wstyd u tych, którzy nie chcą się dzielić. Warto więc sięgnąć po metody aktywizujące – prace w parach, burze mózgów, mapy skojarzeń czy zadania artystyczne. Takie podejście pozwala uczniom opowiadać o swoich przeżyciach w sposób bezpieczny i dostosowany do ich temperamentu.

Twórcze formy dzielenia się wspomnieniami to np. kolaże, opowieści w formie komiksu, praca z fotografiami czy krótkie improwizacje teatralne. Dzięki temu uczniowie rozwijają kreatywność i mają możliwość wyrażenia emocji także poza słowem mówionym. Ważna w tym wszystkim jest refleksja, czyli pobudzanie uczniów do myślenia refleksyjnego, które wspiera każdy proces grupowy i edukacyjny.

Istotnym elementem pierwszych dni w szkole jest również ustalanie wspólnych klasowych celów. To moment, by zadać uczniom pytania: „Jaką klasą chcemy być w tym roku?”, „Co pomoże nam lepiej współpracować?”, „Jakie zasady będą nas wspierać?”. Dzięki temu młodzież czuje się współodpowiedzialna za atmosferę w klasie, a cele stają się realne i bliskie wszystkim. Cele mogą dotyczyć zarówno nauki, jak i relacji, zachowań czy wspólnych projektów. Warto, by były one formułowane wspólnie, w atmosferze otwartości i szacunku.

Twórcze formy pracy z emocjami i wspólnymi celami pomagają uczniom lepiej zrozumieć siebie i innych. Dają przestrzeń do wyrażania uczuć, rozwijania empatii i budowania pozytywnego klimatu w klasie. Dla nauczyciela to także szansa na poznanie swoich uczniów na nowo – z ich aktualnymi potrzebami, marzeniami i wyzwaniami.

Pierwsze spotkania po wakacjach warto wykorzystać jako czas integracji, rozmów i twórczej wymiany doświadczeń. To inwestycja w dobry klimat wychowawczy, który procentuje przez cały rok szkolny.

Ten artykuł jest dostępny dla prenumeratorów

Jeżeli masz prenumeratę

Zaloguj się

Jeśli nie masz prenumeraty wybierz odpowiedni dla Ciebie wariant i zamów, aby mieć dostęp do artykułów i strefy online.

Kup prenumeratę
  • Prenumerata premium

    Co zyskujesz?

    • 6 numerów czasopisma w wydaniu papierowym, co dwa miesiące prosto na Twoje biurko
    • Dostęp online do aktualnego numeru i archiwalnych wydań czasopisma
    • Pełny dostęp do biblioteki materiałów w strefie online (gotowe materiały do zajęć do pobrania – bez limitu – karty pracy, plakaty, gry, plansze, szablony, prezentacje multimedialne itd.)
  • Prenumerata cyfrowa

    Co zyskujesz?

    • Dostęp online do aktualnego numeru i archiwalnych wydań czasopisma
    • Pełny dostęp do biblioteki materiałów w strefie online (gotowe materiały do zajęć do pobrania – bez limitu – karty pracy, plakaty, gry, plansze, szablony, prezentacje multimedialne itd.)

Pobierz materiały uzupełniające:

M
Materiały
Emocje , Karta pracy , potrzeby , rozwój osobisty , samoświadomość
NOWOŚĆ

Moje potrzeby

Ćwiczenie wspierające rozpoznawanie i nazywanie własnych potrzeb emocjonalnych i fizycznych. Ucze...

Czytaj więcej →

O autorze

 

{{ title }}

Którymi tagami chciałabyś otagować dany materiał?

Do jakiego folderu chciałabyś dodać artykuł?

Tag/Folder został dodany!

Artykuł/Materiał został usunięty!

Za moment strona się odświeży

Artykuł/Materiał został zapisany!

Powiązania artykułu zostały usunięte lub artykuł nie został poprawnie nieprzypisany!

Żeby móc zapisać do ulubionych. Musisz być zalogowany!