WYDANIE lipiec-sierpień | 11 (5) 2025

Jak zadbać o emocje swoich podopiecznych po powrocie z wakacji?
Powrót do szkoły po wakacjach to moment pełen emocji – zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli. Dzieci wracają z różnorodnymi doświadczeniami, wspomnieniami i oczekiwaniami. Dla wychowawcy to idealna okazja, by zadbać o atmosferę w klasie, zintegrować grupę i stworzyć przestrzeń do dzielenia się przeżyciami. To nie tylko buduje relacje, ale też wzmacnia poczucie bezpieczeństwa i przynależności.
Anna Konarzewska
Powrót uczniów w szkolne mury tuż po wakacjach to moment szczególny – pełen emocji, nowych doświadczeń, a czasem także niepokoju. Dla wielu dzieci i młodzieży wejście znów w rytm szkolny bywa trudne. Warto, aby wychowawca potraktował pierwsze lekcje nie tylko jako czas na organizację spraw formalnych, ale przede wszystkim jako okazję do odbudowania więzi w klasie i stworzenia przestrzeni do rozmowy o przeżyciach wakacyjnych.
Emocje po wakacjach mogą być bardzo różne – od radości, ekscytacji i chęci opowiedzenia o swoich przygodach, po smutek, że wolny czas się skończył, a nawet poczucie, że ktoś miał „mniej atrakcyjne” wakacje niż rówieśnicy, dlatego ważne jest, by w rozmowach unikać porównywania, a zamiast tego stawiać nacisk na wspólne przeżywanie, słuchanie i docenianie różnorodnych doświadczeń. Pierwsze dni września warto poświęcić na rozmowy o wakacjach – nie tylko w formie tradycyjnych opowieści, ale też poprzez twórcze działania. Dzieci chętnie dzielą się tym, co dla nich ważne, jeśli mają ku temu inspirujące warunki. Wspomnienia mogą być punktem wyjścia do pracy nad emocjami, komunikacją i współpracą w grupie.
Rozmowy o przeżyciach powinny mieć formę swobodną i kreatywną. Klasyczna „runda” opowiadania o wakacjach bywa monotonna i może wywołać wstyd u tych, którzy nie chcą się dzielić. Warto więc sięgnąć po metody aktywizujące – prace w parach, burze mózgów, mapy skojarzeń czy zadania artystyczne. Takie podejście pozwala uczniom opowiadać o swoich przeżyciach w sposób bezpieczny i dostosowany do ich temperamentu.
Twórcze formy dzielenia się wspomnieniami to np. kolaże, opowieści w formie komiksu, praca z fotografiami czy krótkie improwizacje teatralne. Dzięki temu uczniowie rozwijają kreatywność i mają możliwość wyrażenia emocji także poza słowem mówionym. Ważna w tym wszystkim jest refleksja, czyli pobudzanie uczniów do myślenia refleksyjnego, które wspiera każdy proces grupowy i edukacyjny.
Istotnym elementem pierwszych dni w szkole jest również ustalanie wspólnych klasowych celów. To moment, by zadać uczniom pytania: „Jaką klasą chcemy być w tym roku?”, „Co pomoże nam lepiej współpracować?”, „Jakie zasady będą nas wspierać?”. Dzięki temu młodzież czuje się współodpowiedzialna za atmosferę w klasie, a cele stają się realne i bliskie wszystkim. Cele mogą dotyczyć zarówno nauki, jak i relacji, zachowań czy wspólnych projektów. Warto, by były one formułowane wspólnie, w atmosferze otwartości i szacunku.
Twórcze formy pracy z emocjami i wspólnymi celami pomagają uczniom lepiej zrozumieć siebie i innych. Dają przestrzeń do wyrażania uczuć, rozwijania empatii i budowania pozytywnego klimatu w klasie. Dla nauczyciela to także szansa na poznanie swoich uczniów na nowo – z ich aktualnymi potrzebami, marzeniami i wyzwaniami.
Pierwsze spotkania po wakacjach warto wykorzystać jako czas integracji, rozmów i twórczej wymiany doświadczeń. To inwestycja w dobry klimat wychowawczy, który procentuje przez cały rok szkolny.
Ten artykuł jest dostępny dla prenumeratorów
Jeżeli masz prenumeratę
Zaloguj sięJeśli nie masz prenumeraty wybierz odpowiedni dla Ciebie wariant i zamów, aby mieć dostęp do artykułów i strefy online.
Kup prenumeratęPobierz materiały uzupełniające:


Moje potrzeby
Ćwiczenie wspierające rozpoznawanie i nazywanie własnych potrzeb emocjonalnych i fizycznych. Ucze...
Czytaj więcej →O autorze

Anna Konarzewska
Redaktor prowadząca magazyn „Kreatywny Wychowawca"
Edukatorka, tutorka i polonistka. Kreatywna, pełna pasji i energii dyplomowana nauczycielka oraz wychowawczyni kilku pokoleń uczniów. Ambasadorka Wiosny Edukacji oraz Fundacji Kosmos dla dziewczynek. Finalistka Ogólnopolskiego Konkursu „Nauczyciel Roku 2021” oraz Nagrody im. Ireny Sendlerowej „Za naprawianie świata” w 2021 roku. Blogerka Być nauczycielem – strony, za pomocą której inspiruje pedagogów na całym świecie. Autorka książek Być (nie)zwykłym wychowawcą i (Nie) zwykłe spotkania wokół godzin wychowawczych.
Najnowszy artykuł autora:
