WYDANIE maj-czerwiec | 3 (3) 2024
Nie bądźmy obojętni wobec PRZEMOCY RÓWIEŚNICZEJ
Rozmowy na temat przemocy rówieśniczej w szkołach są niezwykle ważne z kilku kluczowych powodów. Przede wszystkim pomagają w budowaniu świadomości wśród uczniów na temat tego, czym jest przemoc i jakie mogą być jej konsekwencje, zarówno dla ofiar, jak i dla sprawców. Wiedza ta może zapobiegać eskalacji agresywnych zachowań i promować empatię oraz zrozumienie wśród młodzieży. Ponadto otwarte dyskusje na temat przemocy rówieśniczej umożliwiają uczniom dzielenie się swoimi doświadczeniami i szukanie wsparcia, co może prowadzić do szybszego wykrywania problemów i skuteczniejszej interwencji. Wreszcie rozmowy te edukują dzieci i młodzież w zakresie strategii radzenia sobie z przemocą, ucząc ich, jak reagować w sytuacjach zagrożenia i jak wspierać rówieśników. Dzięki temu szkoła staje się bezpieczniejszym i bardziej przyjaznym miejscem dla wszystkich uczniów.
Anna Konarzewska
Grupa docelowa: uczniowie klas 4–8.
Przewidywany czas trwania zajęć: 45 minut.
Cele:
uczniowie:
• poznają definicję przemocy rówieśniczej oraz jej różne formy (fizyczna, słowna, psychiczna, cyberprzemoc),
• rozwijają umiejętność współodczuwania i solidarności z ofiarami przemocy, co pomoże w budowaniu wspierającej i empatycznej społeczności szkolnej,
• rozumieją, jak ważna jest ich rola w tworzeniu bezpiecznego środowiska szkolnego oraz jak mogą aktywnie działać, aby przeciwdziałać przemocy rówieśniczej,
• uczą się, jak skutecznie współpracować w grupach, zanując różnorodność i rozmaite perspektywy swoich kolegów i koleżanek,
• otwarcie komunikują się, dzielą się swoimi doświadczeniami i wspólnie poszukują rozwiązań problemów związanych z przemocą rówieśniczą.
Ten artykuł jest dostępny dla prenumeratorów
Jeżeli masz prenumeratę
Zaloguj sięJeśli nie masz prenumeraty wybierz odpowiedni dla Ciebie wariant i zamów, aby mieć dostęp do artykułów i strefy online.
Pobierz materiały uzupełniające:
Ulotka dla uczniów „Pamiętaj, że nikt nie może Cię krzywdzić”
Czytaj więcej →Nie bądźmy obojętni wobec przemocy rówieśniczej. Scenariusz lekcji wychowawczej
Czytaj więcej →O autorze
Anna Konarzewska
Redaktor prowadząca magazyn „Kreatywny Wychowawca"
Edukatorka, tutorka i polonistka. Kreatywna, pełna pasji i energii dyplomowana nauczycielka oraz wychowawczyni kilku pokoleń uczniów. Ambasadorka Wiosny Edukacji oraz Fundacji Kosmos dla dziewczynek. Finalistka Ogólnopolskiego Konkursu „Nauczyciel Roku 2021” oraz Nagrody im. Ireny Sendlerowej „Za naprawianie świata” w 2021 roku. Blogerka Być nauczycielem – strony, za pomocą której inspiruje pedagogów na całym świecie. Autorka książek Być (nie)zwykłym wychowawcą i (Nie) zwykłe spotkania wokół godzin wychowawczych.