WYDANIE wrzesień–październik | 5 (11) 2025
Nie każde „kocham cię” trzeba publikować
Mam w telefonie setki zdjęć moich wnuków. Z uśmiechem, z zaciekawieniem, z rozczochraną czupryną. Czasem są to ujęcia ze wspólnego spaceru, czasem z kuchni, gdzie bawią się w mieszanie mąki i śpiewanie przy tym wymyślonych piosenek. Chwile – piękne, czułe, prawdziwe.
Ewa Radanowicz
Zdarzało mi się dzielić nimi w sieci. Z rozwagą – bez twarzy, z dystansu, z myślą: „nic złego się nie stanie”. Przecież nie chodziło o poklask. Chciałam tylko zatrzymać moment i powiedzieć światu: Popatrzcie, jakie mam szczęście. Ale z czasem zaczęłam czuć pewien niepokój. Bo przecież to nie moje chwile – to ich chwile. To ich twarze, ich emocje, ich prawo do bycia w cieniu, jeśli tego chcą. Dziecko nie może dziś zrozumieć, czym jest Internet. Ale jutro może zapytać: Babciu, po co to pokazałaś?
Coraz więcej mówimy o sharentingu, o publikowaniu zdjęć dzieci przez dorosłych. Ostatnie wydarzenia, również te sądowe, tylko to podkreślają. Wydaje się, że zrobienie zdjęcia i wrzucenie go do sieci to nic wielkiego. Ale w istocie – to decyzja o widzialności dziecka. O jego prywatności. O tym, kto i kiedy patrzy.
Ten artykuł jest dostępny dla prenumeratorów
Jeżeli masz prenumeratę
Zaloguj sięJeśli nie masz prenumeraty wybierz odpowiedni dla Ciebie wariant i zamów, aby mieć dostęp do artykułów i strefy online.
Kup prenumeratęO autorze
 
									Ewa Radanowicz
Ekspert, doradca, konsultant ds. przestrzeni edukacyjnej, zmiany i innowacji w projektach polskich i międzynarodowych. Przywódca adaptacyjny wspierający rozwój szkół i przedszkoli. Trenerka NODN Sensor (www.sensorradanowicz.pl). Dyrektor Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu w Urzędzie Miasta i Gminy w Goleniowie. Do 2021 r. dyrektor Szkoły Podstawowej w Radowie Małym, zarządzanej wg autorskiego programu, która w 2016 r. została członkiem międzynarodowej sieci Ashoka Changemaker Schools. Autorka książki „W szkole wcale nie chodzi o szkołę”.
Najnowszy artykuł autora:
 
      Przestrzeń dla klasy jako miejsce inspiracji. Jak nauczyciel może tworzyć środowisko do relacji, działania i rozwoju
Czy wiesz, że sala lekcyjna może być czymś więcej niż tłem do przekazywania wiedzy? Może stać się...
Czytaj więcej → 
       
     
					