Prywatne: WYDANIE listopad–grudzień | 6 (12) 2025
Nie tylko historia – o emocjach i wartościach, które wykraczają poza podręcznik
Podczas najbliższych tygodni klasa pozna historie różnych osób, które staną się punktem wyjściado rozmów o emocjach i wartościach.
Agnieszka Bartnik
Dlaczego rozmowa o emocjach i wartościach jest potrzebna w szkole?
Szkoła to nie tylko miejsce zdobywania wiedzy z podręczników. To także codzienność uczniów – z ich emocjami, doświadczeniami i trudnościami. Młodzi ludzie mogą mierzyć się z gorszym samopoczuciem, zmianą wyglądu, sytuacją rodzinną czy kryzysem emocjonalnym. Jeśli szkoła nie stwarza przestrzeni do rozmowy i wsparcia, uczniowie szukają innych sposobów na zwrócenie uwagi.
Coraz częściej mówi się, że klimat emocjonalny szkoły jest równie ważny jak wyniki w nauce. Inicjatywy takie jak Tydzień Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej, czy Tydzień Budowania Relacji pokazują dobry kierunek: edukacja powinna łączyć przekazywanie wiedzy z troską o relacje i poczucie bezpieczeństwa.
Projekt „Nie tylko historia. O emocjach i wartościach, które wykraczają poza podręcznik” powstał z myślą o uczniach klas VII–VIII szkoły podstawowej oraz szkół ponadpodstawowych. Składa się z siedmiu spotkań. Mogą one zostać zrealizowane na godzinach wychowawczych, zajęciach bibliotecznych czy w ramach projektów szkolnych. Każda lekcja dotyczy innej postaci lub historii i stanowi punkt wyjścia do rozmowy o emocjach, wyborach i wartościach.
Ten artykuł jest dostępny dla prenumeratorów
Jeżeli masz prenumeratę
Zaloguj sięJeśli nie masz prenumeraty wybierz odpowiedni dla Ciebie wariant i zamów, aby mieć dostęp do artykułów i strefy online.
Kup prenumeratęO autorze
Agnieszka Bartnik
Nauczycielka historii i WOS, edukatorka, autorka artykułów oraz twórczyni internetowa IG @historia.dasielubic.
