WYDANIE maj-czerwiec | 3 (3) 2024
Nieznajomość prawa szkodzi
To my, dorośli, kształtujemy w dzieciach i młodzieży przekonanie, że do 18. roku życia odpowiadamy za wszystko, co zrobią młodzi ludzie na gruncie prawa. W edukacji skupiamy się na wyposażeniu adolescentów w określoną podstawę programową, zapominając o kształtowaniu kluczowych kompetencji, jakimi są komunikacja i współpraca, wiedza i kultura prawna. Ogromnie żałuję, że nie ma odrębnego przedmiotu poświęconego zagadnieniom prawnym. Minimum poświęcone tym zagadnieniom w podstawie programowej różnych przedmiotów bardzo często umyka nauczycielom i wychowawcom, nie poświęca się im zbyt wiele uwagi i sprowadza najczęściej do zajęć teoretycznych.
Dorota Jankowiak-Dąbrowska
Obok wiedzy i doskonalenia wybranych umiejętności, edukacja powinna kształtować odpowiednie postawy i stymulować do działania na rzecz praw i wolności człowieka. W dzisiejszej edukacji powinna znaleźć się przestrzeń na edukację prawną, która będzie kształtować świadomość prawną, uwrażliwiać na wszelkie przejawy dyskryminacji, niesprawiedliwości i łamanie praw człowieka.
Ten artykuł jest dostępny dla prenumeratorów
Jeżeli masz prenumeratę
Zaloguj sięJeśli nie masz prenumeraty wybierz odpowiedni dla Ciebie wariant i zamów, aby mieć dostęp do artykułów i strefy online.
Pobierz materiały uzupełniające:
Voucher na dowolną konferencję Fundacji Pozytywni
Czytaj więcej →O autorze
Dorota Jankowiak-Dąbrowska
Pedagożka, autorka i realizatorka lekcji profilaktycznych i warsztatów m.in. „Jak nie schrzanić sobie życia wchodząc w konflikt z prawem”. Pomysłodawczyni i organizatorka konferencji naukowych m.in. Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Wykorzystanie seksualne dziecka – sygnały ostrzegawcze i interwencja” oraz „Profesjonalnie o FASD”. Dyrektorka marketingu Fundacji Pozytywni.