Prywatne: WYDANIE listopad–grudzień | 6 (12) 2025
O relacjach dyrektora z nauczycielami
Wywiad z Justyną Dmitruk – Dyrektorką Szkoły Podstawowej nr 86 im. prof. Jerzego Sampa w Gdańsku
Redakcja
Jakie według Pani są kluczowe elementy dobrej współpracy między dyrekcją a nauczycielami?
Dobra współpraca między dyrekcją a nauczycielami to patrzenie w tym samym kierunku dla rozwoju uczniów, placówki i siebie, wzajemne zrozumienie i budowanie relacji. To na pewno reagowanie na wzajemne potrzeby, nieustające wsparcie i wzajemna inspiracja.
Co jest najtrudniejsze w utrzymaniu dobrej współpracy w szkole?
Największym wyzwaniem w utrzymaniu dobrej współpracy w szkole jest zaspokojenie potrzeb wszystkich jej beneficjentów. Czasami bardzo trudno jest zrealizować wszystkie potrzeby – czy te ogólne (np. dobre warunki pracy, pomoce dydaktyczne, szkolenia) czy też indywidualne (np. konkretne godziny pracy w przypadku nauczycieli, czy też brak sprawdzianów w przypadku uczniów). Jeśli jakaś potrzeba jest niemożliwa do zrealizowania, ważna jest jasna argumentacja i uzasadnienie przyczyny odmowy. Według mojej oceny najgorzej powiedzieć „nie, bo nie” lub „bo takie jest prawo”. W takich sytuacjach należy być bardzo konkretnym.
Jak budować atmosferę zaufania i otwartości w placówce oświatowej?
Atmosferę otwartości i zaufania buduje się przede wszystkim poprzez konsekwencję w działaniu, sprawczość, codzienną rozmowę, tzw. otwarte drzwi do gabinetu.
