WYDANIE marzec-kwiecień | 2 (2) 2024
O roli BŁĘDÓW I PORAŻEK w edukacji
Wiele miejsca poświęca się w debacie na temat edukacji zagadnieniu takiemu jak sukces (widzimy to w zwrotach takich jak „kryteria sukcesu” w kontekście oceniania kształtującego, czy „subiektywne poczucie sukcesu” przywoływane jako czynnik motywacyjny w procesie uczenia się). Sukces ten bywa rozumiany jako pomyślne zakończenie poszczególnych etapów edukacyjnych, osiągnięcie pożądanych wyników egzaminacyjnych czy ocen. Nie sposób jednak rozmawiać o rozwoju, wychowaniu czy uczeniu się, nie uwzględniając drugiej strony tego medalu, mianowicie niepowodzenia.
Teresa Ulanowska
Na każdym z etapów naszego życia zmagamy się z mnóstwem przeciwności. Dzięki tym doświadczeniom nasze działania mają szansę stać się skuteczniejsze, sprawniejsze i bardziej wartościowe. To właśnie dzięki pokonywaniu przeszkód, trudności, dzięki naprawianiu błędów rozwijamy się i możemy osiągać pełnię swoich możliwości. Stadialne koncepcje rozwoju człowieka (w tym najlepiej znana pedagogom koncepcja Eriksona) mówią o zadaniach rozwojowych właściwych poszczególnym etapom życia oraz odpowiadających im kryzysom.
Ten artykuł jest dostępny dla prenumeratorów
Jeżeli masz prenumeratę
Zaloguj sięJeśli nie masz prenumeraty wybierz odpowiedni dla Ciebie wariant i zamów, aby mieć dostęp do artykułów i strefy online.
O autorze
Teresa Ulanowska
Nauczycielka edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, pracuje również z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Trenerka myślenia krytycznego w edukacji oraz trenerka umiejętności społecznych TUS- SST. Wspiera rodziców i nauczycieli w nurcie TSR (Terapii Skoncentrowanej na Rozwiązaniach) oraz jako edukatorka Pozytywnej Dyscypliny. Prowadzi blog Kierunek – Relacja. Entuzjastka myślenia wizualnego w edukacji. Od kilkunastu lat czynna instruktorka ZHP.