WYDANIE marzec-kwiecień | 2 (2) 2024
Drogie Wychowawczynie i Drodzy Wychowawcy, przed Wami drugie wydanie jedynego w Polsce czasopisma, które kompleksowo wspiera pełnienie tej wyjątkowej, acz trudnej funkcji wychowawczej.
Jak zapewne zauważyliście, priorytetem czasopisma jest nie tylko edukacja, ale także szeroko pojęty rozwój osobisty i społeczny każdego ucznia. Zapraszam Was ponownie do podróży pełnej inspirujących pomysłów, praktycznych wskazówek oraz ciekawych refleksji na temat współczesnych wyzwań w pracy z młodzieżą.
W bieżącym numerze spojrzymy na rolę komunikacji między dorosłymi a młodymi ludźmi. Dobrze wiemy, że otwarta postawa, dialog i zrozumienie stanowią bazę dla zdrowych relacji interpersonalnych. Jak zatem rozmawiać z młodymi ludźmi? Na co zwracać uwagę na co dzień?
Czego unikać? Zachęcam do autorefleksji po przeczytaniu obserwacji pedagożki, która w swoim szkolnym gabinecie często rozmawia z nastolatkami o tym, jak postrzegają świat i nas.
Czytam dalej
Dzielimy się również interesującymi scenariuszami na godzinę wychowawczą, koncentrując się na tematach dobrostanu uczniów oraz standardów ochrony małoletnich. Dbanie o dobrostan ucznia ma kluczowe znaczenie dla zapobiegania problemom zdrowia psychicznego, takim jak depresja, lęki czy stres.
Uczniowie mający wsparcie i odpowiednie warunki do rozwoju emocjonalnego są bardziej odporni na trudności życiowe i mogą lepiej radzić sobie w codziennych wyzwaniach, dlatego nie zapomnieliśmy o sposobach na efektywne wsparcie uczniów w sytuacjach stresowych, takich jak zbliżające się egzaminy zewnętrzne, które budzą co roku wiele emocji. Polecam również szczególnie Waszej uwadze artykuł przygotowany przez psycholożkę poświęcony praktykowaniu mindfulness w życiu nauczyciela i ucznia.
Kiedy uczniowie uczą się akceptować swoje pomyłki i wyciągać z nich wnioski, zyskują większą pewność siebie i gotowość do podejmowania nowych wyzwań. Warto zapoznać się z artykułem na temat roli błędów i porażek w edukacji.
Ponadto w bieżącym numerze znajdziecie wskazówki, jak pomóc uczniom zmotywować się i zorganizować. Przeczytacie także fascynujący wywiad o tym, jak pokolorować szkołę oraz felieton o roli bibliotek we współczesnej edukacji.
Mam nadzieję, że czasopismo dostarczy Wam inspiracji, praktycznych rozwiązań i nowych perspektyw do pełnienia funkcji wychowawcy.
Życzę owocnej lektury i ciekawych odkryć.
Anna Konarzewska
redaktorka prowadząca
Anna Konarzewska
Redaktor prowadząca
Autorzy wydania
Anna Konarzewska
Izabela Jaskólska
Dorota Jankowiak-Dąbrowska
Agnieszka Jankowiak-Maik
Teresa Ulanowska
Magdalena Widłak-Langer
Monika Wasilonek
Katarzyna Włodkowska
Marta Młyńska
Ewa Lewandowicz
Iwona Pietrzak-Płachta
Anna Stelmach
Artykuły
Jak zadbać o swój DOBROSTAN?
Anna Konarzewska
NIEZWYKŁA LEKCJA
Dobrostan to nie jest coś, na co powinno się czekać. To stan dobrego samopoczucia we własnym ciele, to proces – droga do stanu uregulowania. Jeżeli nasze baterie są naładowane, jesteśmy bardziej wydajni, elastyczni i stawiamy też z chęcią na samorozwój. Wtedy jesteśmy kreatywni, wymyślamy rozwiązania, uczymy się, jesteśmy wyrozumiali i dbamy o relacje z drugim człowiekiem. Dobrostan ucznia i nauczyciela to nie są osobne kwestie, trzeba postawić znak równości pomiędzy nauczycielem a uczniem. Jak pomóc uczniom zadbać o ich dobrostan w szkole?
Czym są STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH?
Dorota Jankowiak-Dąbrowska
NIEZWYKŁA LEKCJA
Jednym z najważniejszych celów działania szkoły jest chronienie każdego młodego człowieka przed różnymi formami przemocy, przeciwdziałanie wszelkiej dyskryminacji oraz budowanie bezpiecznego i przyjaznego środowiska. Konieczność ochrony dziecka przed różnymi formami…
JAK POMÓC UCZNIOM ZMOTYWOWAĆ SIĘ I ZORGANIZOWAĆ?
Agnieszka Jankowiak-Maik
NIEZWYKŁA LEKCJA
Uczniom często brakuje motywacji do nauki, a kiedy już się do niej zabiorą, chcą, aby nie trwała zbyt długo. Warto im pomóc, podsuwając ciekawe metody, z których mogą skorzystać, aby lepiej się zorganizować i podnieść efektywność nauki.
Wyleczmy z szarości POLSKĄ SZKOŁĘ
Anna Stelmach
OD SŁOWA DO SŁOWA
Pedagog, który z pasją zmienia polską szkołę, nauczyciel przedmiotów arty stycznych i inspirujący swą kreatywnością twórca nowoczesnych projektów edukacyjnych oraz nieszablonowych rozwiązań w edukacji, dla którego „niemożliwe nie istnieje”. Nauczyciel w Publicznej Szkole Podstawowej im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Śremie. Autor ekoedukacyjnych książek dla dzieci oraz książki dla nauczycieli i rodziców pt. Jak pokolorować szkołę. Inicjator ogólnopolskiej kampanii społecznej „Szkoły bez zadań domowych”…
O roli BŁĘDÓW I PORAŻEK w edukacji
Teresa Ulanowska
M(N)ASZ POMYSŁ
Wiele miejsca poświęca się w debacie na temat edukacji zagadnieniu takiemu jak sukces (widzimy to w zwrotach takich jak „kryteria sukcesu” w kontekście oceniania kształtującego, czy „subiektywne poczucie sukcesu” przywoływane jako czynnik motywacyjny w procesie uczenia się). Sukces ten bywa rozumiany jako pomyślne zakończenie poszczególnych etapów edukacyjnych, osiągnięcie pożądanych wyników egzaminacyjnych czy ocen. Nie sposób jednak rozmawiać o rozwoju, wychowaniu czy uczeniu się, nie uwzględniając drugiej strony tego medalu, mianowicie niepowodzenia.
Stres przed egzaminem – jak wspierać uczniów?
Katarzyna Włodkowska
M(N)ASZ POMYSŁ
Marta Młyńska
Każdy z nas zna to uczucie, kiedy czas kurczy się jak śnieg w kubku z gorącą herbatą, a wraz z nim magicznie wyparowuje siła, energia i wiedza niezbędne do ukończenia zadania. Tak się objawia wierny towarzysz naszych życiowych zmagań – stres. Przyjrzyjmy się mu nieco bardziej wnikliwie, zwłaszcza w kontekście sesji egzaminacyjnej, przysparzającej…
UWAŻNE SPACEROWANIE
Izabela Jaskólska
KREATYWNY ROK
Podczas słonecznych dni warto opuścić szkolne mury i spędzać czas na świeżym powietrzu. Zabierz uczniów na spacer i zachęć, aby doświadczali różnymi zmysłami otaczający ich świat. Niech w czasie spaceru po okolicy, np. lesie, parku, uczniowie wsłuchają się w ptasie trele.
PRAKTYKA UWAŻNOŚCI w edukacji
Magdalena Widłak-Langer
JA, NAUCZYCIEL
Uważność (ang. mindfulness) ma swoje korzenie w starożytnych tradycjach wschodnich, jednak ewoluowała w globalnie przyjęty koncept nieosądzającej, skoncentrowanej na teraźniejszości świadomości. Dzięki licznym korzyściom wynikającym z tej praktyki, znalazła ona zastosowanie w różnych dziedzinach: psychologii, psychoterapii, seks coachingu, edukacji i zdrowiu. Włączenie uważności do edukacji przynosi korzyści każdej ze stron, promując otwartość i elastyczność w myśleniu, co jest kluczowe dla efektywnego uczenia się.
Od prowokacji do działania – czyli jak zrealizować z klasą pierwszy projekt społeczny?
Monika Wasilonek
WOLONTARIAT
Zmiana nie musi być rewolucją! Może dziać się tuż obok nas, w szkole, na podwórku… A jej twórcami mogą być uczniowie! Dzieci mają ogromny potencjał, by wprowadzać pozytywne zmiany. Ich działanie inspiruje innych – kolegów, nauczycieli, rodziców, całą społeczność. Jak zacząć? Jak zrozumieć potrzeby uczniów i zrealizować pierwszy projekt społeczny? Odpowiedzią jest autorska metoda Warsztatów z Wyzwaniem opracowana przez ekspertów Programu PROJEKTOR.
Jak komunikować się z młodzieżą?
Ewa Lewandowicz
AKCJA RELACJA
Bycie nauczycielem w dzisiejszym świecie nie jest łatwe, a przymus radzenia sobie z oczekiwaniami z zewnątrz i własnymi demonami doprowadza nas często do ściany. Jesteśmy zmęczeni, sfrustrowani, obciążeni wieloma obowiązkami, brak nam czasu. Wiele nieporozumień w relacjach interpersonalnych jest wynikiem złej komunikacji. Niewłaściwe odczytywanie intencji z jednej strony, wyolbrzymione oczekiwania z drugiej strony – to najczęstszy powód zakłóceń w komunikacji. Poza tym dobrą komunikację…
Wiosenny szelest skrzydeł
Iwona Pietrzak-Płachta
NAUCZYCIELSKA KAWKA
Pamiętasz swoją pierwszą książkę? Do jakiego świata cię zabrała? Kto mieszkał pomiędzy jej okładkami? Być może dała ci ją czarodziejka książek? Kiedy, jako nastolatka, przekraczałam próg magazynu książek w mojej szkolnej bibliotece, wchodziłam do zaczarowanego świata. Pod okładkami pulsowały historie, a w powietrzu unosił się złoty pył.
POLECAJKI KSIĄŻKOWE na wiosnę
Redakcja
POLECAJKI
POLECAJKI do rozmów na temat dyskryminacji
Agnieszka Jankowiak-Maik
POLECAJKI
Materiały w strefie online
Asertywne mówienie „NIE”. Scenki sytuacyjne
Materiał zawiera przykładowe scenki sytuacyjne. Osoby chętne wcielają się w role, pozostali uczniowie występują w roli obserwatorów, którzy po odegraniu dostarczają informacji zwrotnej, czy wyraźnie było słychać „NIE”, opisują odegraną scenkę, wymieniają te elementy rozmowy, które im się podobały i te, które odegrali by inaczej.
Czytaj więcej →Ulotka dla uczniów „Pamiętaj, że nikt nie może Cię krzywdzić”
Ulotka informacyjna zawierająca istotne informacje na temat krzywdzenia, a także wskazówki dotyczące pomocy osobom doświadczającym przemocy. Może stanowić podsumowanie lekcji na temat standardów ochrony małoletnich. Ulotkę należy złożyć na 3 do rozmiaru DL.
Czytaj więcej →Pomysły na upominki dla mam z okazji Dnia Matki
Materiał zawiera pomysł na upominki dla mam z okazji ich święta, które mogą wykonać uczniowie.
Czytaj więcej →Plakat Wiem jak myć ręce
Plakat stanowiący instrukcję prawidłowego sposobu mycia rąk. Warto przypomnieć uczniom w dniu Światowego Dnia Higieny Rąk.
Czytaj więcej →Plakat Polskie symbole narodowe
Plakat w formacie A3 przedstawia polskie symbole narodowe wraz z opisem: godło, flaga, hymn.
Czytaj więcej →Plakat Mindfulness. Ćwiczenia uważności
Plakat w formacie A3 przedstawia ćwiczenia uważności do samodzielnej praktyki.
Czytaj więcej →Plakat Kalendarz z pomysłami na aktywności w kwietniu i maju
Plakat w formacie A3 przedstawia święta i dni nietypowe w kwietniu i maju, wraz z inspiracjami na aktywności.
Czytaj więcej →Plakat Chrońmy przyrodę
Plakat w formacie A3 z ilustracjami i informacjami, które podpowiadają, jak uczniowie mogą dbać o przyrodę na co dzień. Warto go wykorzystać podczas Dnia Ziemi.
Czytaj więcej →Karta pracy Słoik potrzeb
Zadaniem uczniów jest wypisanie, czego dziś potrzebują, a następnie zastanowienie się, co zrobić, aby je zrealizować.
Czytaj więcej →Karta pracy Polskie symbole narodowe
Zadanie polega na pokolorowaniu i wycięciu symboli: godła i flagi.
Czytaj więcej →Karta pracy Opisz swoją mamę
Zadaniem ucznia jest wypisanie przymiotników opisujących jego mamę. Karta może stanowić laurkę dla mamy z okazji jej święta.
Czytaj więcej →Karta pracy Na tropie motywacji
Zadaniem uczniów jest przedstawienie w formie rysunku/grafiki, kolażu, jak wyobrażają sobie swoją motywację. Zastanowienie się, jakie mają przed sobą cele, wybranie jednego z nich i zapisanie na karcie pracy. Następnie odpowiedzenie na pytania. Na karcie znajduje się dodatkowe pole dla celów własnych ucznia.
Czytaj więcej →Karta pracy Moja mama jest superbohaterką!
Karta pracy, na której uczeń opisuje swoją mamę. Przyda się podczas aktywności z okazji Dnia Matki.
Czytaj więcej →Karta pracy Uważny dzień
Zadaniem uczniów jest zachowanie uważności przez cały dzień, a na koniec dnia przez chwilę zastanowienie się czego dzisiaj doświadczyli za pomocą swoich zmysłów i uzupełnienie karty pracy. Kartę można również wykorzystać jako podsumowanie klasowego spaceru, podczas którego uczniowie zauważają, co dzieje się dookoła nich i zapisują swoje obserwacje na karcie.
Czytaj więcej →Karta dla mamy
Uczniowie wypełniają kartę razem z mamą, a potem porównują wyniki. To dobra okazja, żeby poznać się bliżej.
Czytaj więcej →Jak zadbać o swój dobrostan? Scenariusz lekcji wychowawczej
Scenariusz lekcji wychowawczej dla klas 7-8. Porusza temat dobrostanu.
Czytaj więcej →Czym są standardy ochrony małoletnich? Scenariusz lekcji wychowawczej
Scenariusz lekcji wychowawczej dla klas 4-8. Porusza temat standardów ochrony małoletnich, krzywdzenia, przemocy i agresji.
Czytaj więcej →Broszura informacyjna dla uczniów na temat ochrony przed krzywdzeniem
Broszura informacyjna zawierające istotne informacje na temat krzywdzenia, a także wskazówki dotyczące pomocy osobom doświadczającym przemocy. Może stanowić podsumowanie lekcji na temat standardów ochrony małoletnich.
Czytaj więcej →