WYDANIE lipiec-sierpień | 11 (5) 2025

Przestrzeń dla klasy jako miejsce inspiracji. Jak nauczyciel może tworzyć środowisko do relacji, działania i rozwoju
Czy wiesz, że sala lekcyjna może być czymś więcej niż tłem do przekazywania wiedzy? Może stać się trzecią nauczycielką – obok wychowawcy i rówieśników – która mówi do uczniów codziennie: „Tu jesteś ważny. Tu możesz być sobą. Tu chcę, żebyś odkrywał świat na swój sposób”.
Ewa Radanowicz
W szkołach, które stawiają na rozwój osobisty i relacje, przestrzeń klasowa nie jest przypadkowa. Jest świadomie projektowana – z myślą o potrzebach dzieci i nauczycieli. Właśnie o takiej przestrzeni będzie ten artykuł – przestrzeni, która inspiruje, buduje relacje i wspiera nauczyciela w codziennej pracy – niezależnie od tego, czy uczy języka polskiego, matematyki, biologii, czy prowadzi zajęcia wychowawcze.
Ten artykuł jest dostępny dla prenumeratorów
Jeżeli masz prenumeratę
Zaloguj sięJeśli nie masz prenumeraty wybierz odpowiedni dla Ciebie wariant i zamów, aby mieć dostęp do artykułów i strefy online.
Kup prenumeratęPobierz materiały uzupełniające:


Moja wymarzona klasa
Karta pracy do projektowania przestrzeni klasowej i zbierania pomysłów na jej metamorfozę.
Czytaj więcej →O autorze

Ewa Radanowicz
Ekspert, doradca, konsultant ds. przestrzeni edukacyjnej, zmiany i innowacji w projektach polskich i międzynarodowych. Przywódca adaptacyjny wspierający rozwój szkół i przedszkoli. Trenerka NODN Sensor (www.sensorradanowicz.pl). Dyrektor Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu w Urzędzie Miasta i Gminy w Goleniowie. Do 2021 r. dyrektor Szkoły Podstawowej w Radowie Małym, zarządzanej wg autorskiego programu, która w 2016 r. została członkiem międzynarodowej sieci Ashoka Changemaker Schools. Autorka książki „W szkole wcale nie chodzi o szkołę”.
Najnowszy artykuł autora:

Nie każde „kocham cię” trzeba publikować
Mam w telefonie setki zdjęć moich wnuków. Z uśmiechem, z zaciekawieniem, z rozczochraną czupryną....
Czytaj więcej →