WYDANIE wrzesień–październik | 11 (5) 2025

ROZPALIĆ ISKRĘ TWÓRCZOŚCI, czyli kreatywny start w klasach 1–3
Wstęp
Na początku roku szkolnego najważniejsze nie są podręczniki, zeszyty ani równe rzędy ławek. Najważniejsze jest dziecko, a razem z nim jego ciekawość, emocje, potrzeba relacji i pragnienie bycia zauważonym. W mojej pracy to właśnie empatia, bliskość, radość i wyobraźnia tworzą fundament codzienności. Wierzę, że kreatywność nie jest dodatkiem do edukacji, ale jest jej istotą. Pomaga dzieciom odnaleźć się w nowym środowisku, rozbudza chęć działania, uczy myślenia i współpracy. Twórcze działania na start roku są jak zapalenie iskry. Na 22 KREATYWNY WYCHOWAWCA m ( n ) a s z p o m y s ł początku małej, ale rozświetlającej całą drogę.
Dzisiejsze dzieci przychodzą do szkoły z różnymi emocjonalnymi i rozwojowymi bagażami. Niektóre są wycofane, lękliwe, z wygaszoną odwagą, inne natomiast są nadmiernie pobudzone, impulsywne, często kwestionujące zasady. Coraz więcej uczniów wymaga także wsparcia w ramach specjalnych potrzeb edukacyjnych. Każda klasa to nowy świat, pełen indywidualności i wyzwań. Dlatego właśnie my, nauczycielki, potrzebujemy dziś odwagi, elastyczności i kreatywności, by nie działać według schematów, ale z otwartym sercem i gotowością do poszukiwań. To nasza twórcza odpowiedź na współczesną szkołę i najpiękniejszy prezent, jaki możemy dać dzieciom, ale też sobie już na początek roku szkolnego.
Joanna Hofman
Dlaczego rozwój kreatywności powinien być dla ciebie i twoich uczniów priorytetem już od września?
Kreatywność to nie ozdobnik, ani żaden dodatek do zajęć, ale bardzo potrzebny i wartościowy sposób patrzenia na świat i podejmowania codziennych wyzwań. Umiejętność łączenia faktów, stawiania pytań, szukania nowych rozwiązań oraz współpracy i odwagi do popełniania błędów. Jest tym, czego właśnie najbardziej potrzebują dzieci w klasach 1–3. Nie instrukcji krok po kroku, chociaż warto, aby i takie umiały czytać ze zrozumieniem. Jednak dzieci potrzebują od nauczyciela przestrzeni, w której mogą myśleć, czuć i tworzyć – z pełnym zaufaniem, autonomią i szacunkiem.
Początek roku to moment formowania się grupy, wzajemnego poznawania, oswajania emocji i nowego rytmu. W tym czasie kreatywność staje się drogą do budowania relacji, poczucia bezpieczeństwa i zaangażowania. Proste działania twórcze pomogą dzieciom poczuć się ważnymi, bo ich pomysł, głos oraz wyobraźnia będą miały znaczenie. To właśnie dzięki nauczycielowi zaczyna rodzić się sprawczość u dzieci, a wraz z nią motywacja wewnętrzna i tym samym – chęć uczenia się.
Twórczość nie wymaga spektakularnych efektów ani wyszukanych narzędzi. Potrzebuje tylko uważności nauczyciela i gotowości, by na chwilę zatrzymać się i zobaczyć dziecko naprawdę – nie tylko jako ucznia, ale jako małego człowieka, który próbuje zrozumieć siebie i świat. Gdy dzieci mają przestrzeń na wyrażanie siebie, stają się odważniejsze, bardziej otwarte i gotowe do współdziałania.
Wierzę, że każde dziecko ma w sobie naturalny potencjał twórczy, ale to my – nauczyciele – decydujemy, czy rozpalimy tę iskrę, czy ją zgasimy. W mojej klasie uczniowie nie uczą się dla ocen. Nie ma też rywalizacji i łatek dla uczniów. Dzieci uczą się, bo chcą rozumieć świat, codziennie zaskakując mnie swoją ciekawością i dojrzałością. Wierzymy w to, że mamy wpływ na realną zmianę świata i codziennie tworzymy coś razem, kreując przy tym nową rzeczywistość, zawsze zaczynając od siebie.
Ten artykuł jest dostępny dla prenumeratorów
Jeżeli masz prenumeratę
Zaloguj sięJeśli nie masz prenumeraty wybierz odpowiedni dla Ciebie wariant i zamów, aby mieć dostęp do artykułów i strefy online.
Kup prenumeratęPobierz materiały uzupełniające:


Gdyby krzesło umiało mówić
Karty obrazkowe do zabawy rozwijającej kreatywność i myślenie metaforyczne. Dzieci losują kartk...
Czytaj więcej →O autorze

Joanna Hofman
Dyplomowana nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Publicznej SP nr 52 SPECTO w Poznaniu. Pasjonatka holistycznej i empatycznej edukacji. Pracuje bez podręczników i ćwiczeń, wykorzystując tylko ocenianie opisowe, oparte na docenianiu uczniów.
Twórczyni grupy na Facebooku (17 tysięcy nauczycieli) – „Odjazdowa klasa – edukacja wczesnoszkolna”, w której codziennie dzieli się swoim doświadczeniem i wiedzą. Własnymi inspiracjami z codziennego szkolnego życia dzieli się również na TikToku oraz na własnym blogu: joannahofman.pl, gdzie znaleźć można także jej kursy online.
Od wielu lat jest trenerką i prowadzi warsztaty szkoleniowe dla rad pedagogicznych w całej Polsce. Jako prelegentka występuje podczas edukacyjnych konferencji, webinarów oraz w mediach (m.in. TVN, Onet.pl).
W 2019 roku została laureatką konkursu Microsoft TechPill Challenge 2019, a w 2021 była nominowana do Nauczyciela Roku Głosu Nauczycielskiego. Jest ambasadorką Wiosny Edukacji oraz Klocków Korbo. Współpracuje z dr Marzeną Żylińską i organizacją Budzącej Się Szkoły.