• Musisz być zalogowany, aby tutaj pojawiły się powiadomienia
Zapisane
  • Musisz być zalogowany, aby tutaj pojawiły się powiadomienia
Zapisane
W twoim koszyku znajduje się jeden przedmiot.

WYDANIE wrzesień–październik | 11 (5) 2025

ROZPALIĆ ISKRĘ TWÓRCZOŚCI, czyli kreatywny start w klasach 1–3

Wstęp

Na początku roku szkolnego najważniejsze nie są podręczniki, zeszyty ani równe rzędy ławek. Najważniejsze jest dziecko, a razem z nim jego ciekawość, emocje, potrzeba relacji i pragnienie bycia zauważonym. W mojej pracy to właśnie empatia, bliskość, radość i wyobraźnia tworzą fundament codzienności. Wierzę, że kreatywność nie jest dodatkiem do edukacji, ale jest jej istotą. Pomaga dzieciom odnaleźć się w nowym środowisku, rozbudza chęć działania, uczy myślenia i współpracy. Twórcze działania na start roku są jak zapalenie iskry. Na 22 KREATYWNY WYCHOWAWCA m ( n ) a s z p o m y s ł początku małej, ale rozświetlającej całą drogę.

Dzisiejsze dzieci przychodzą do szkoły z różnymi emocjonalnymi i rozwojowymi bagażami. Niektóre są wycofane, lękliwe, z wygaszoną odwagą, inne natomiast są nadmiernie pobudzone, impulsywne, często kwestionujące zasady. Coraz więcej uczniów wymaga także wsparcia w ramach specjalnych potrzeb edukacyjnych. Każda klasa to nowy świat, pełen indywidualności i wyzwań. Dlatego właśnie my, nauczycielki, potrzebujemy dziś odwagi, elastyczności i kreatywności, by nie działać według schematów, ale z otwartym sercem i gotowością do poszukiwań. To nasza twórcza odpowiedź na współczesną szkołę i najpiękniejszy prezent, jaki możemy dać dzieciom, ale też sobie już na początek roku szkolnego.

Dlaczego rozwój kreatywności powinien być dla ciebie i twoich uczniów priorytetem już od września?

Kreatywność to nie ozdobnik, ani żaden dodatek do zajęć, ale bardzo potrzebny i wartościowy sposób patrzenia na świat i podejmowania codziennych wyzwań. Umiejętność łączenia faktów, stawiania pytań, szukania nowych rozwiązań oraz współpracy i odwagi do popełniania błędów. Jest tym, czego właśnie najbardziej potrzebują dzieci w klasach 1–3. Nie instrukcji krok po kroku, chociaż warto, aby i takie umiały czytać ze zrozumieniem. Jednak dzieci potrzebują od nauczyciela przestrzeni, w której mogą myśleć, czuć i tworzyć – z pełnym zaufaniem, autonomią i szacunkiem.

Początek roku to moment formowania się grupy, wzajemnego poznawania, oswajania emocji i nowego rytmu. W tym czasie kreatywność staje się drogą do budowania relacji, poczucia bezpieczeństwa i zaangażowania. Proste działania twórcze pomogą dzieciom poczuć się ważnymi, bo ich pomysł, głos oraz wyobraźnia będą miały znaczenie. To właśnie dzięki nauczycielowi zaczyna rodzić się sprawczość u dzieci, a wraz z nią motywacja wewnętrzna i tym samym – chęć uczenia się.

Twórczość nie wymaga spektakularnych efektów ani wyszukanych narzędzi. Potrzebuje tylko uważności nauczyciela i gotowości, by na chwilę zatrzymać się i zobaczyć dziecko naprawdę – nie tylko jako ucznia, ale jako małego człowieka, który próbuje zrozumieć siebie i świat. Gdy dzieci mają przestrzeń na wyrażanie siebie, stają się odważniejsze, bardziej otwarte i gotowe do współdziałania.

Wierzę, że każde dziecko ma w sobie naturalny potencjał twórczy, ale to my – nauczyciele – decydujemy, czy rozpalimy tę iskrę, czy ją zgasimy. W mojej klasie uczniowie nie uczą się dla ocen. Nie ma też rywalizacji i łatek dla uczniów. Dzieci uczą się, bo chcą rozumieć świat, codziennie zaskakując mnie swoją ciekawością i dojrzałością. Wierzymy w to, że mamy wpływ na realną zmianę świata i codziennie tworzymy coś razem, kreując przy tym nową rzeczywistość, zawsze zaczynając od siebie.

Ten artykuł jest dostępny dla prenumeratorów

Jeżeli masz prenumeratę

Zaloguj się

Jeśli nie masz prenumeraty wybierz odpowiedni dla Ciebie wariant i zamów, aby mieć dostęp do artykułów i strefy online.

Kup prenumeratę
  • Prenumerata premium

    Co zyskujesz?

    • 6 numerów czasopisma w wydaniu papierowym, co dwa miesiące prosto na Twoje biurko
    • Dostęp online do aktualnego numeru i archiwalnych wydań czasopisma
    • Pełny dostęp do biblioteki materiałów w strefie online (gotowe materiały do zajęć do pobrania – bez limitu – karty pracy, plakaty, gry, plansze, szablony, prezentacje multimedialne itd.)
  • Prenumerata cyfrowa

    Co zyskujesz?

    • Dostęp online do aktualnego numeru i archiwalnych wydań czasopisma
    • Pełny dostęp do biblioteki materiałów w strefie online (gotowe materiały do zajęć do pobrania – bez limitu – karty pracy, plakaty, gry, plansze, szablony, prezentacje multimedialne itd.)

Pobierz materiały uzupełniające:

M
Materiały
integracja , Karty obrazkowe , kreatywność , Wyobraźnia , Zabawa
NOWOŚĆ

Gdyby krzesło umiało mówić

Karty obrazkowe do zabawy rozwijającej kreatywność i myślenie metaforyczne. Dzieci losują kartk...

Czytaj więcej →

O autorze

 

{{ title }}

Którymi tagami chciałabyś otagować dany materiał?

Do jakiego folderu chciałabyś dodać artykuł?

Tag/Folder został dodany!

Artykuł/Materiał został usunięty!

Za moment strona się odświeży

Artykuł/Materiał został zapisany!

Powiązania artykułu zostały usunięte lub artykuł nie został poprawnie nieprzypisany!

Żeby móc zapisać do ulubionych. Musisz być zalogowany!