WYDANIE styczeń-luty | 7 (1) 2025
STORYTELLING w edukacji: SIŁA OPOWIEŚCI W PROCESIE UCZENIA SIĘ
W świecie przesyconym informacjami nauczyciele i edukatorzy poszukują coraz bardziej efektywnych metod przekazywania wiedzy. Jedną z takich metod jest storytelling – sztuka opowiadania historii, która znajduje zastosowanie nie tylko w literaturze czy marketingu, ale również w edukacji. Jak pokazują badania i liczne publikacje, takie jak The Storytelling Animal autorstwa Jonathana Gottschalla czy Made to Stick braci Chipa i Dana Heath, opowieści angażują nasz mózg na znacznie głębszym poziomie niż suche fakty. Dlaczego?
Ewa Drobek
Historie przemawiają do naszych emocji, budują kontekst i tworzą obrazy, które zapadają w pamięć na dłużej. W polskiej literaturze na temat storytellingu również znajdziemy wiele inspirujących przykładów i wskazówek. Marek Stączek, autor książki 6 atutów storytellingu, podkreśla, że opowieści są potężnym narzędziem, które pozwalają nawiązać relację między mówcą a odbiorcą, jednocześnie czyniąc przekazywane treści bardziej atrakcyjnymi i zrozumiałymi. Marek Stączek ilustruje, jak historie, nawet te osadzone w prostych, codziennych sytuacjach, mogą być wykorzystane do wprowadzania skomplikowanych koncepcji w sposób przystępny i zapadający w pamięć. Na przykład w kontekście edukacji nauczyciel, zamiast wymieniać jedynie daty i fakty dotyczące II wojny światowej, mógłby opowiedzieć historię konkretnych ludzi, takich jak młodzi uczestnicy Powstania Warszawskiego. Takie opowieści – osadzone w autentycznych wydarzeniach i emocjach – pozwalają uczniom lepiej zrozumieć złożoność historii i poczuć jej wpływ na życie jednostki. Wykorzystanie storytellingu w edukacji nie tylko sprawia, że nauka staje się bardziej angażująca, ale także znacząco poprawia proces zapamiętywania. Opowieści łączą abstrakcyjne koncepcje z konkretnymi przykładami, które mózg łatwiej przetwarza i przechowuje. Ponadto informacje osadzone w narracji mają większą szansę zostać zapamiętane, ponieważ mózg „lubi” struktury – a historia, z jej początkiem, środkiem i zakończeniem, dostarcza takiej właśnie ramy.
Ten artykuł jest dostępny dla prenumeratorów
Jeżeli masz prenumeratę
Zaloguj sięJeśli nie masz prenumeraty wybierz odpowiedni dla Ciebie wariant i zamów, aby mieć dostęp do artykułów i strefy online.
Pobierz materiały uzupełniające:
O autorze
Ewa Drobek
Nauczycielka języka angielskiego i niemieckiego, prowadzi dwa autorskie projekty – „Żmichowska Śpiewa” oraz „Łazik Teatralny”. Otrzymała wyróżnienie w konkursie Nauczyciel Roku 2019, znalazła się na liście 50 najbardziej zaangażowanych nauczycieli świata w globalnym konkursie Dedicated Teacher Awards 2020 – jako jedyna Polka. Otrzymała również tytuł Skutecznej Kobiety Roku 2021 w kategorii edukacja. Jest członkinią i administratorka grupy Superbelfrzy RP, Nauczycielką Roku Języka Angielskiego BAS 2018, członkinią międzynarodowej grupy nauczycieli Music Teachers for Global Peace. Współpracuje z fundacją Face to Face with the World – z pomocą której wraz z uczniami opiekuje się sierocińcem w Ugandzie. Jest nauczycielką zwolnioną z teorii, więc pomaga swoim podopiecznym angażować się w projekty społeczne w ramach olimpiady Zwolnieni z Teorii.