• Musisz być zalogowany, aby tutaj pojawiły się powiadomienia
Zapisane
  • Musisz być zalogowany, aby tutaj pojawiły się powiadomienia
Zapisane

WYDANIE styczeń-luty | 7 (1) 2025

STORYTELLING w edukacji: SIŁA OPOWIEŚCI W PROCESIE UCZENIA SIĘ

W świecie przesyconym informacjami nauczyciele i edukatorzy poszukują coraz bardziej efektywnych metod przekazywania wiedzy. Jedną z takich metod jest storytelling – sztuka opowiadania historii, która znajduje zastosowanie nie tylko w literaturze czy marketingu, ale również w edukacji. Jak pokazują badania i liczne publikacje, takie jak The Storytelling Animal autorstwa Jonathana Gottschalla czy Made to Stick braci Chipa i Dana Heath, opowieści angażują nasz mózg na znacznie głębszym poziomie niż suche fakty. Dlaczego?

Historie przemawiają do naszych emocji, budują kontekst i tworzą obrazy, które zapadają w pamięć na dłużej. W polskiej literaturze na temat storytellingu również znajdziemy wiele inspirujących przykładów i wskazówek. Marek Stączek, autor książki 6 atutów storytellingu, podkreśla, że opowieści są potężnym narzędziem, które pozwalają nawiązać relację między mówcą a odbiorcą, jednocześnie czyniąc przekazywane treści bardziej atrakcyjnymi i zrozumiałymi. Marek Stączek ilustruje, jak historie, nawet te osadzone w prostych, codziennych sytuacjach, mogą być wykorzystane do wprowadzania skomplikowanych koncepcji w sposób przystępny i zapadający w pamięć. Na przykład w kontekście edukacji nauczyciel, zamiast wymieniać jedynie daty i fakty dotyczące II wojny światowej, mógłby opowiedzieć historię konkretnych ludzi, takich jak młodzi uczestnicy Powstania Warszawskiego. Takie opowieści – osadzone w autentycznych wydarzeniach i emocjach – pozwalają uczniom lepiej zrozumieć złożoność historii i poczuć jej wpływ na życie jednostki. Wykorzystanie storytellingu w edukacji nie tylko sprawia, że nauka staje się bardziej angażująca, ale także znacząco poprawia proces zapamiętywania. Opowieści łączą abstrakcyjne koncepcje z konkretnymi przykładami, które mózg łatwiej przetwarza i przechowuje. Ponadto informacje osadzone w narracji mają większą szansę zostać zapamiętane, ponieważ mózg „lubi” struktury – a historia, z jej początkiem, środkiem i zakończeniem, dostarcza takiej właśnie ramy.

Ten artykuł jest dostępny dla prenumeratorów

Jeżeli masz prenumeratę

Zaloguj się

Jeśli nie masz prenumeraty wybierz odpowiedni dla Ciebie wariant i zamów, aby mieć dostęp do artykułów i strefy online.

  • Prenumerata premium

    Co zyskujesz?

    • 6 numerów czasopisma w wydaniu papierowym, co dwa miesiące prosto na Twoje biurko
    • Dostęp online do aktualnego numeru i archiwalnych wydań czasopisma
    • Pełny dostęp do biblioteki materiałów w strefie online (gotowe materiały do zajęć do pobrania – bez limitu – karty pracy, plakaty, gry, plansze, szablony, prezentacje multimedialne itd.)
  • Prenumerata cyfrowa

    Co zyskujesz?

    • Dostęp online do aktualnego numeru i archiwalnych wydań czasopisma
    • Pełny dostęp do biblioteki materiałów w strefie online (gotowe materiały do zajęć do pobrania – bez limitu – karty pracy, plakaty, gry, plansze, szablony, prezentacje multimedialne itd.)
xxx

Pobierz materiały uzupełniające:

M
Materiały
Karta pracy , Komunikacja
NOWOŚĆ

Jak sprawić, żeby opowieść była ciekawa?

Czytaj więcej →
M
Materiały
Karta pracy , Komunikacja
NOWOŚĆ

Struktura dobrej opowieści

Czytaj więcej →
M
Materiały
Karta pracy , Komunikacja
NOWOŚĆ

Storytelling w edukacji

Czytaj więcej →
M
Materiały
Komunikacja , Plakat
NOWOŚĆ

Storytelling plakat

Czytaj więcej →
M
Materiały
Karta pracy , Komunikacja
NOWOŚĆ

Wprowadzenie do storytellingu

Czytaj więcej →
M
Materiały
Komunikacja , Prezentacja
NOWOŚĆ

Storytelling w edukacji

Czytaj więcej →

O autorze

 

{{ title }}

Którymi tagami chciałabyś otagować dany materiał?

Do jakiego folderu chciałabyś dodać artykuł?

Tag/Folder został dodany!

Artykuł/Materiał został usunięty!

Za moment strona się odświeży

Artykuł/Materiał został zapisany!

Powiązania artykułu zostały usunięte lub artykuł nie został poprawnie nieprzypisany!

Żeby móc zapisać do ulubionych. Musisz być zalogowany!