Prywatne: WYDANIE listopad–grudzień | 6 (12) 2025
Stres – wróg czy sprzymierzeniec?
Dlaczego lekcje wychowawcze o stresie są potrzebne?
Pomagają rozpoznać źródła stresu, ponieważ uczniowie często nie zdają sobie sprawy, że przyczyną ich złego samopoczucia może być np. presja ocen czy brak planowania. Uczy strategii radzenia sobie. Skoro stres jest tak powszechny a wyniki badań wskazują, że uczniowie takich lekcji wychowawczych potrzebują, to należy wesprzeć w tej kwestii młode pokolenie, by nie dopuścić do przewlekłych skutków zdrowotnych. Przede wszystkim wychowawca dzięki takim lekcjom wychowawczym wspiera profilaktykę – zmniejszając stres, można nie tylko poprawić samopoczucie uczniów, ale też ich zaangażowanie i osiągnięcia w szkole.
Uczeń:
- rozumie, czym jest stres i jakie ma funkcje,
- potrafi rozpoznać objawy stresu,
- zastanawia się, jak reaguje na trudne sytuacje,
- uczy się, że stres nie zawsze jest zły,
- rozwija refleksję i myślenie krytyczne.
Anna Konarzewska
- POPROŚ UCZNIÓW O DOKOŃCZENIE ZDANIA: STRES TO DLA MNIE… Zapiszcie wszystkie emocje, skojarzenia, słowa na tablicy.
- WŁĄCZAMY FILM „JAK DZIAŁA STRES NA TWOJE CIAŁO”: https://www.youtube.com/watch?v=v-t1Z5-oPtU&t=47s
- UCZNIOWIE W GRUPACH ZAPISUJĄ NA KARTKACH, CO ICH NAJBARDZIEJ STRESUJE. Po 2–3 minutach prezentują wyniki. Wspólnie grupujemy odpowiedzi (szkoła, relacje, oczekiwania, presja, niepewność).
- ODTWORZENIE KRÓTKIEGO FILMU EDUKACYJNEGO: JAK STRES WPŁYWA NA MÓZG? https://www.youtube.com/watch?v=WuyPuH9ojCE Po filmie uczniowie odpowiadają:
- Czego nowego się dowiedzieli o stresie?
- Czy stres może być czasem potrzebny?
Nauczyciel zapisuje na tablicy pytanie: „Czy stres może być naszym przyjacielem?”.
Ten artykuł jest dostępny dla prenumeratorów
Jeżeli masz prenumeratę
Zaloguj sięJeśli nie masz prenumeraty wybierz odpowiedni dla Ciebie wariant i zamów, aby mieć dostęp do artykułów i strefy online.
Kup prenumeratęO autorze
Anna Konarzewska
Redaktor prowadząca magazyn „Kreatywny Wychowawca"
Edukatorka, tutorka i polonistka. Kreatywna, pełna pasji i energii dyplomowana nauczycielka oraz wychowawczyni kilku pokoleń uczniów. Ambasadorka Wiosny Edukacji oraz Fundacji Kosmos dla dziewczynek. Finalistka Ogólnopolskiego Konkursu „Nauczyciel Roku 2021” oraz Nagrody im. Ireny Sendlerowej „Za naprawianie świata” w 2021 roku. Blogerka Być nauczycielem – strony, za pomocą której inspiruje pedagogów na całym świecie. Autorka książek Być (nie)zwykłym wychowawcą i (Nie) zwykłe spotkania wokół godzin wychowawczych.
Najnowszy artykuł autora:
