WYDANIE wrzesień–październik | 11 (5) 2025

SZTUKA POROZUMIENIA – Jak budować dobre relacje z rodzicami
Relacje rodziców z nauczycielami i dyrekcją szkoły to temat niezwykle ważny i wymagający szczególnego zainteresowania. Dlaczego? Przecież każdy rodzic powinien wiedzieć, że nauczyciel postępuje tak, aby zapewnić uczniom bezpieczne warunki do nauki, zadbać o jego dobrostan i potrzeby szkolne. Na tej podstawie można założyć, że rodzice ufają nauczycielom i dyrekcji szkoły, skoro ich dzieci znajdują się w danej placówce edukacyjnej. Może w idealnym świecie tak by było, ale kiedy dochodzą indywidualne przekonania i obawy to sytuacja może się skomplikować dość mocno.
Dorota Suchacz
Czy istnieje jedna słuszna recepta na utrzymanie stanu bezkonfliktowej relacji rodzice–nauczyciele i dyrekcja szkoły? Gdyby tak było, to większość spraw byłaby rozwiązana od razu. Jak wiemy, u podstaw sytuacji konfliktowych z reguły leży komunikacja. Tak naprawdę obydwie strony mają ten sam cel: dobro ucznia/uczennicy. Problem jednak polega na tym, że niekoniecznie tak samo rozumiemy pojęcie dobra. Z jednej strony rodzice nie są obecni w szkole, nie uczestniczą w lekcjach, nie wiedzą, jak ich pociechy zachowują się na przerwach. O ewentualnym problemie dowiadują się od dziecka lub od nauczyciela. Tym samym nie znają faktów, ale ich interpretacje. Z drugiej strony nauczyciele mogą nie znać sytuacji domowej dziecka, tego, z jakimi trudnościami musi mierzyć się rodzina. Tym samym mogą błędnie oceniać zaangażowanie ucznia i jego rodziców w sprawy szkolne. W takich okolicznościach nietrudno o nieporozumienia. Wiemy doskonale, że jeśli na to nałożymy indywidualne różnice między nami w aspekcie temperamentu, wrażliwości, umiejętności radzenia sobie z presją itp., to błahy problem może urosnąć do rangi tragicznej sytuacji. Gdy codziennego stresu jest zbyt wiele, czasem wystarczy drobna trudność, by przemęczona osoba zareagowała agresywnie i niewspółmiernie do rangi problemu. Taką kroplą, która przeleje czarę goryczy, może stać się uwaga wpisana przez nauczyciela do dziennika elektronicznego. Albo niemiły mail od rodzica w spornej sytuacji.
I chociaż nie ma złotego środka na rozwiązanie konfliktu, zanim on się pojawi, to jest kilka podpowiedzi, które warto stosować, aby zminimalizować ewentualne sytuacje trudne i konfliktowe.
Organizacja czasu pracy nauczyciela
Zbliża się początek kolejnego roku szkolnego, warto na posiedzeniu rady pedagogicznej zwrócić się z wnioskiem o ustalenie godzin, w których reagujemy na wiadomości od rodziców. Rozsądne godziny to 8.00–16.00/17.00 (w zależności od tego, w jakich godzinach odbywają się zajęcia). Wiadomości otrzymywane po godz. 17.00 muszą poczekać na kolejny dzień. Informacja na ten temat powinna pojawić się na stronie internetowej szkoły. Dodatkowo warto też zamieścić automatyczną odpowiedź w skrzynce mailowej.
Ważnym elementem jest również ustalenie kanałów komunikacji. Wskazanie służbowej skrzynki mailowej czy wiadomości w dzienniku elektronicznym to wystarczająca forma na utrzymanie kontaktu z rodzicami. Nie ma potrzeby przekazywania rodzicom prywatnego numeru telefonu.
Ten artykuł jest dostępny dla prenumeratorów
Jeżeli masz prenumeratę
Zaloguj sięJeśli nie masz prenumeraty wybierz odpowiedni dla Ciebie wariant i zamów, aby mieć dostęp do artykułów i strefy online.
Kup prenumeratęO autorze

Dorota Suchacz
Prawnik, filolog angielski, dyrektor II Liceum Ogólnokształcącego im. dr W. Pniewskiego w Gdańsku, doradca metodyczny PCEN. Ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli, coach i trener, członek OKDN przy MEN. Koordynator sieci dyrektorów województwa pomorskiego (ABC Młodego Dyrektora). Autorka publikacji z zakresu prawa oświatowego i innowacyjnej edukacji. Specjalizuje się w prawie oświatowym, wspomaganiu sprawnego zarządzania oświatą z zastosowaniem nowoczesnych technologii oraz zarządzaniu zmianą dla rozwoju i wzmacniania placówek edukacyjnych.
Najnowszy artykuł autora:
