• Musisz być zalogowany, aby tutaj pojawiły się powiadomienia
Zapisane
  • Musisz być zalogowany, aby tutaj pojawiły się powiadomienia
Zapisane

WYDANIE lipiec-sierpień | 11 (5) 2025

Warto pomagać, ale jak? Pomysły na wolontariat w szkole na cały rok

Kilka lat temu zaproponowano mi funkcję opiekuna wolontariatu szkolnego.
Na początku towarzyszyły mi obawy, czy sprostam powierzonemu zadaniu?
Mając na uwadze to, że ze szkołą związana jestem już wiele lat i sprawowałam
między innymi funkcję opiekuna samorządu szkolnego, zgodziłam się podjąć wyzwanie.

Z perspektywy czasu mogę powiedzieć, że była to dobra decyzja, a opieka nad wolontariatem
oprócz tego, że nie jest łatwa – daje dużo satysfakcji przez fakt pomagania innym oraz pracy z uczniami,
których nieraz trzeba zachęcać, ale często (jeśli się im na to pozwoli) wychodzą z własnymi inicjatywami.

W niniejszym artykule chciałam się podzielić swoimi doświadczeniami
z pracy opiekuna wolontariatu w szkole podstawowej.

W naszej szkole wolontariuszami są głównie dzieci z klas 4–8. Jednak do ich grona niejednokrotnie dołączają młodsze, z klas 1–3, które często wychodzą z własną inicjatywą. Ważne jest, aby na początku sporządzić regulamin, który zakreśli obszary i sposoby działania i zostanie zatwierdzony przez radę pedagogiczną na początku roku szkolnego. Istotną kwestią jest współpraca ze wszystkimi nauczycielami, a przede wszystkim pełniącymi funkcję wychowawcy.

Na etapie planowania pracy musimy wziąć pod uwagę potrzeby środowiska i otoczenia szkoły, a także nieprzewidziane okoliczności. Jeżeli chodzi o te drugie, to mam na myśli na przykład ubiegłoroczną powódź, wojnę na Ukrainie czy inne klęski, np. pożary. Należy również podać uczniom sposoby komunikacji. W naszej szkole informujemy co miesiąc o możliwości przystąpienia do działań na początku każdego miesiąca poprzez dziennik elektroniczny i wywieszenie stosownych komunikatów na tablicy ogłoszeń. Warto też podać przybliżoną liczbę osób, które zasilą poszczególne akcje.

Uczniowie zgłaszają chęć przystąpienia do poszczególnych działań poprzez wpisanie się na listę u opiekuna. Swoje pomysły mogą też zgłaszać klasy z wychowawcami.

Ten artykuł jest dostępny dla prenumeratorów

Jeżeli masz prenumeratę

Zaloguj się

Jeśli nie masz prenumeraty wybierz odpowiedni dla Ciebie wariant i zamów, aby mieć dostęp do artykułów i strefy online.

Kup prenumeratę
  • Prenumerata premium

    Co zyskujesz?

    • 6 numerów czasopisma w wydaniu papierowym, co dwa miesiące prosto na Twoje biurko
    • Dostęp online do aktualnego numeru i archiwalnych wydań czasopisma
    • Pełny dostęp do biblioteki materiałów w strefie online (gotowe materiały do zajęć do pobrania – bez limitu – karty pracy, plakaty, gry, plansze, szablony, prezentacje multimedialne itd.)
  • Prenumerata cyfrowa

    Co zyskujesz?

    • Dostęp online do aktualnego numeru i archiwalnych wydań czasopisma
    • Pełny dostęp do biblioteki materiałów w strefie online (gotowe materiały do zajęć do pobrania – bez limitu – karty pracy, plakaty, gry, plansze, szablony, prezentacje multimedialne itd.)

O autorze

 

{{ title }}

Którymi tagami chciałabyś otagować dany materiał?

Do jakiego folderu chciałabyś dodać artykuł?

Tag/Folder został dodany!

Artykuł/Materiał został usunięty!

Za moment strona się odświeży

Artykuł/Materiał został zapisany!

Powiązania artykułu zostały usunięte lub artykuł nie został poprawnie nieprzypisany!

Żeby móc zapisać do ulubionych. Musisz być zalogowany!