WYDANIE marzec-kwiecień | 2 (2) 2024
Wyleczmy z szarości POLSKĄ SZKOŁĘ
Pedagog, który z pasją zmienia polską szkołę, nauczyciel przedmiotów arty stycznych i inspirujący swą kreatywnością twórca nowoczesnych projektów edukacyjnych oraz nieszablonowych rozwiązań w edukacji, dla którego „niemożliwe nie istnieje”. Nauczyciel w Publicznej Szkole Podstawowej im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Śremie. Autor ekoedukacyjnych książek dla dzieci oraz książki dla nauczycieli i rodziców pt. Jak pokolorować szkołę. Inicjator ogólnopolskiej kampanii społecznej „Szkoły bez zadań domowych”. Laureat Nagrody im. Ireny Sendlerowej za „Naprawianie świata 2022”, wyróżniony Nagrodą im. Janusza Korczaka, zwycięzca Plebiscytu Radiowej Czwór ki NIEPRZECIĘTNI 2022, wyróżniony w konkursie Wielkopolski Nauczyciel Roku 2022. Odznaczony Medalem Komisji Edukacji Narodowej za zasługi dla oświaty i wychowania oraz przez Zarząd Województwa Wielkopolskie go Odznaką Honorową za zasługi dla województwa wielkopolskiego. Jakub Tylman w rozmowie z Anną Stelmach opowiada m.in. jak pokolorować polską szkołę, jak dmuchać w skrzydła uczniom i nauczycielom, jakie wyzwania stoją przed nauczycielami i rodzi cami uczniów, a także, jaka powinna być każda szkoła, aby uczniowie czuli się zaopiekowani, bezpieczni i ważni.
Anna Stelmach
Anna Stelmach: Jesteś inicjatorem ogólnopolskiej kampanii społecznej „Szkoła bez zadań domowych”, w szkole, w której uczysz nie ma zadań domowych już od kilku lat. Czy masz poczucie, że przyczyniłeś się do zmian, które obserwujemy?
Jakub Tylman: Nasze działania przyczyniły się do tego, że już wcześniej w polskich szkołach nie było zadań domowych. W Publicznej Szkole Podstawowej im. Kawalerów Orderu Uśmiechu w Śremie odeszliśmy od tego już kil ka lat temu. Kolejne szkoły dołączały do tego projektu w latach, kiedy rządziła nami władza niemająca na to pomysłu. Mogę powiedzieć z pełną odpowiedzialnością, że w Polsce jest już ponad kilkaset szkół, które w jakiś sposób zracjonalizowały zadania domowe. To, czy to jest moja zasługa, czy innych nauczycieli i akcji – nie jest tak istotne, jak sama idea oraz fakt, że uczniowie nie spędzają godzin na odrabianiu prac domowych.
Ten artykuł jest dostępny dla prenumeratorów
Jeżeli masz prenumeratę
Zaloguj sięJeśli nie masz prenumeraty wybierz odpowiedni dla Ciebie wariant i zamów, aby mieć dostęp do artykułów i strefy online.
O autorze
Anna Stelmach
Inicjatorka i menedżerka czasopisma „Kreatywny Wychowawca"
Redaktor prowadząca Niezbędnik Kreatywnej Nauczycielki i Niezbędnik Dyrektora Szkoły, a także Teczkę Kreatywnego Nauczyciela. Organizatorka szkoleń dla dyrektorów i nauczycieli. Tworzy różne produkty i projekty, które ułatwiają pracę nauczycielom.