VOCABULARY CARDS
Potrzebne materiały: małe kartki, długopisy. Uczniowie podczas tej zabawy nie tylko utrwalają słownictwo, ale również układają zdania. Wyobraźnia uczniów nie ma końca, zatem można się spodziewać ciekawych oraz śmiesznych wypowiedzi. Każdy uczeń otrzymuje dwie małe kartki, na każdej z nich zapisuje wybrane przez siebie słowo (np. kitchen, dog). Uczniowie oddają kartki nauczycielowi, który następnie zaprasza uczniów do koła, a na środku kładzie kartki ze słowami.
Wariant 1
Zadaniem uczniów jest wylosowanie jednej kartki i ułożenie zdania z zapisanym na niej słowem np. Ania has got a dog, There is a fridge in my kitchen.
Wariant 2
Uczniowie losują dwie kartki i układają jedno zdanie, używając dwóch wylosowanych wyrazów np. My dog is in the kitchen.
VOCABULARY TWISTER
Potrzebne materiały: 24 karty (obrazkowe lub wyrazowe), opcjonalnie plansza Twister.
Nauczyciel rozkłada na podłodze łącznie 24 karty (mogą to być flashcards lub zapisane na kartce słowa). Następnie nauczyciel (lub uczeń) wydaje polecenia jak przy standardowym Twisterze – left hand on the ball, right foot on the chair. Zabawa świetnie sprawdzi się jako utrwalenie materiału z danego działu lub po prostu jako powtórzenie poznanych dotychczas słów.
TIP
1. Przy jednej planszy mogą być maksymalnie 4 osoby.
2. Wyrazy mogą się powtarzać, jeśli chcecie, aby każdy uczeń miał szansę stanąć na danym polu.
KALAMBURY
Potrzebne materiały: kostka, karty obrazkowe lub wyrazowe, kartki i długopisy lub tablica.
Kalambury są grą uwielbianą przez dzieci, dlatego ta zabawa zawsze sprawdzi się na zajęciach. Jednak można ją trochę zmodyfikować i utrudnić. Nauczyciel dzieli uczniów na dwie drużyny. Po kolei każda osoba z drużyny losuje hasło (czyli kartę), następnie rzuca kostką – wyrzucona liczba oczek wskazuje sposób, w jaki należy zaprezentować hasło. Osoby z danej drużyny muszą odgadnąć wyraz.
TIP
Jeśli nie macie przy sobie kart obrazkowych możecie skorzystać z wersji online. www.opdome.com www.thegamegal.com/word-generator/
MYSTERY WORD
Zabawa, której towarzyszysz wiele emocji, a przede wszystkim bardzo angażuje uczniów.
Wariant 1
Nauczyciel wybiera jedną osobę, która siada na krześle tyłem do klasy, następnie zapisuje słowo lub zdanie na tablicy. Zadaniem uczniów jest opisanie danego słowa tak, aby osoba siedząca na krześle je odgadła.
Wariant 2
Osoba, która siedzi na krześle, wybiera słówko, mówiąc jedynie, z jakiej jest kategorii. Uczniowie zadają pytania i muszą odgadnąć, o jakim słówku myśli uczeń.
Jeżeli grupa uczniów jest liczna – do przeprowadzenia tej zabawy nauczyciel może podzielić ich na dwa zespoły i przeprowadzić zabawę na podobnych zasadach, jakie obowiązują w kalamburach.
PATYCZKOWE PUNKTY
Potrzebne materiały: patyczki laryngologiczne lub karty z punktami, kubek.
Nauczyciel zapisuje na patyczkach laryngologicznych lub kartkach punkty 1, 5, 10. Ważne, aby było ich tyle samo co uczniów lub więcej, np. 10–1 punkt, 10–5 punktów, 10–10 punktów. Warto zrobić ich tyle, aby każdy uczeń odpowiedział dwa lub trzy razy. Patyczki wkładamy do kubeczka punktami do dołu, tak aby te nie były widoczne. Nauczyciel zadaje uczniom pytanie lub prosi o przetłumaczenie słówka – jeśli uczeń udzielił poprawnej odpowiedzi – losuje patyczek i otrzymuje tyle punktów, ile jest na nim zapisanych. Na samym końcu uczniowie podliczają swoje punkty. Wygrywa osoba z najwyższą liczbą punktów.
BALL TOSS SPELLING
Potrzebne materiały: piłka, karty obrazkowe. Zabawa, która może być przeprowadzona w klasie lub na podwórku szkolnym. Jedyne, czego potrzebujemy to piłka i karty obrazkowe (jeśli nauczyciel nie ma przy sobie kart obrazkowych może wymyślać słowa). Uczniowie ustawiają się w kole, nauczyciel pokazuje kartę obrazkową lub podaje słowo. Pierwszy uczeń rzuca piłkę do wybranego przez siebie kolegi/koleżanki wymawiając pierwszą literę danego słowa i tak po kolei, aż całe słowo zostanie poprawnie przeliterowane. Jeśli chcecie utrudnić nieco zadanie – możecie dać dzieciom określony czas na jego wykonanie.