WYDANIE maj-czerwiec | 9 (3) 2025

CISNĄĆ CZY NIE CISNĄĆ? O konsekwencjach presji edukacyjnej i szkolnym wypaleniu. Cz. 2
Jedną z konsekwencji wysokiej presji edukacyjnej i niespełnienia nadmiernych oczekiwań stawianych przez otoczenie, a szczególnie przez osoby najbliższe dziecku, jest wypalenie szkolne. Występowanie tego zjawiska udowodniono wśród uczniów i studentów (Balogun, i in., 1996; Aypay, 2011; Salmela-Aro i in., 2011). Wypaleni uczniowie mają poczucie wycieńczenia, braku sił i satysfakcji związanej z wykonywania obowiązków szkolnych (Muchacka-Cymerman, Tomaszek, 2017). Postępuje depersonalizacja ujawniana w negatywnym nastawieniu do szkoły, cynizmie i uprzedmiotawianiu nauczycieli – złym ich traktowaniu (Schaufeli i in. 2002; Salmela-Aro i in., 2009). Pojawia się też dojmujące poczucie porażki, przekonanie o braku kompetencji i „byciu” gorszym od swoich kolegów (Schaufeli i in., 2002).
Agata Karolczyk-Kozyra
Szkolne wypalenie
Cechą wspólną każdego wypalenia jest chroniczne zmęczenie, bowiem ani sen, ani żaden inny odpoczynek nie regenerują sił. Niewybaczalnym uproszczeniem byłoby wskazywanie wyłącznie na jedną przyczynę rozwoju zjawiska wypalenia szkolnego u dziecka. Autorzy zajmujący się problemem opisują cały szereg czynników, których wpływ nie jest do końca zbadany, ale mają one związek z wypalaniem się zaangażowania do nauki:
Ten artykuł jest dostępny dla prenumeratorów
Jeżeli masz prenumeratę
Zaloguj sięJeśli nie masz prenumeraty wybierz odpowiedni dla Ciebie wariant i zamów, aby mieć dostęp do artykułów i strefy online.
Kup prenumeratęO autorze

Agata Karolczyk-Kozyra
Dyrektorka oraz polonistka w liceum we Wschowie, trenerka i edukatorka, współpracująca z wieloma ośrodkami doskonalenia nauczycieli. Autorka bloga Kreatywny polonista. Prelegentka podczas ogólnopolskich konferencji edukacyjnych. Microsoft Innovative Educator Expert i MIE Master Trainer 2020-2022. Ambasadorka Wakelet. Pomysłodawczyni „Ogólnopolskiej Maturnocki Online”. Finalistka ogólnopolskich konkursów „Eduinspirator”, „Nauczyciel Jutra” i „Nauczyciel Roku 2021”. Autorka podręcznika „Zamieńmy słowo”.