WYDANIE styczeń-luty | 1 (1) 2024
Jak wykorzystać potencjał ChatuGPT na lekcji?
W dzisiejszym dynamicznym środowisku edukacyjnym technologia odgrywa kluczową rolę w przekształcaniu sposobu, w jaki uczniowie uczą się, a co za tym idzie, jak pracują nauczyciele. Jednym z najbardziej innowacyjnych narzędzi, które zdobyło popularność w edukacji, jest ChatGPT – zaawansowany model językowy oparty na sztucznej inteligencji. ChatGPT to nic innego jak program komputerowy, który odpowiada na zadane mu pytania, wykorzystując bazę treści i informacji, które zostały mu zaimplementowane. Może nie tylko rozwiązać zadanie z matematyki, napisać egzamin maturalny, przejść pomyślnie rozmowę kwalifikacyjną, wygenerować trafny biznesplan, ale również usprawnić działania dydaktyczne nauczycieli. W jaki sposób?
Katarzyna Włodkowska
Przykładowo przy pomocy ChatuGPT można wygenerować test sprawdzający uczniowską wiedzę. Sztuczna inteligencja będzie również przydatna podczas tworzenia scenariusza zajęć. Wystarczy wpisać precyzyjne wytyczne, aby otrzymać inspirujący konspekt lekcji. AI będzie nieocenioną pomocą w kwestii oceniania uczniów. Dzięki wprowadzonym zasobom może zasugerować nauczycielowi, w jaki sposób oceniać uczniów, aby sformułowana informacja zwrotna była budująca, sprawiedliwa i motywowała uczniów do dalszej pracy
Zastosowanie narzędzia ChatGPT w automatycznym sprawdzaniu prac domowych pozwala nauczycielom efektywniej oceniać prace, oferując jednocześnie szybką i konstruktywną opinię uczniom.
Nieoceniona jest jej rola w przypadku języków obcych – tu może posłużyć za tłumacza, nieco bardziej merytorycznego niż translator Google’a. Jeżeli nauczyciel potrzebuje inspiracji w stworzeniu pytań do lekcji, scenariusza uroczystości szkolnej, jeśli uczniowie potrzebują bibliografii do pracy naukowej – wszystko to może zaoferować sztuczna inteligencja. ChatGPT może być używany jako wirtualny nauczyciel do nauki języków obcych. Uczniowie mogą praktykować konwersacje z modelem, doskonaląc swoje umiejętności komunikacyjne w realistycznych scenariuszach.
Ten artykuł jest dostępny dla prenumeratorów
Jeżeli masz prenumeratę
Zaloguj sięJeśli nie masz prenumeraty wybierz odpowiedni dla Ciebie wariant i zamów, aby mieć dostęp do artykułów i strefy online.
O autorze
Katarzyna Włodkowska
Polonistka, egzaminatorka CKE, doradczyni metodyczna, certyfikowana trenerka oświaty, prelegentka na wielu ogólnopolskich konferencjach, członkini grupy „Superbelfrzy RP”. Wyróżniona w konkursie „Wielkopolski Nauczyciel Roku”, nominowana do nagrody im. Ireny Sendlerowej „Za naprawianie świata”. Od 18 lat z powodzeniem prowadzi klasy medialne, funkcjonujące na mocy programu autorskiego.