WYDANIE maj-czerwiec | 9 (3) 2025

KIEDY DZIECKO JEST „NIEWIDZIALNE”– jak rozpoznać osoby uczniowskie wycofane emocjonalnie?
W szkolnej codzienności to najbardziej aktywne i głośne osoby uczniowskie zazwyczaj przyciągają największą uwagę. A co z tymi, które cicho siedzą w ławce, unikają kontaktu wzrokowego i zdają się znikać na tle grupy? Czy cisza oznacza brak trudności, czy może kryje się za nią coś więcej? Sprawdź, jak rozpoznać osoby wycofane emocjonalnie i jak możesz je wesprzeć.
Magdalena Widłak-Langer
W przestrzeni szkolnej największą uwagę przyciągają osoby uczniowskie aktywne, głośne, czasem sprawiające trudności wychowawcze. Tymczasem w każdej klasie są osoby uczniowskie, które zdają się pozostawać na uboczu – ciche, niezauważalne, nie sprawiające trudności. Wbrew pozorom to właśnie one mogą być najbardziej narażone na przeoczenie ich trudności emocjonalnych.
Jakie mechanizmy obronne mogą stosować osoby uczniowskie, by „zniknąć” w szkole? Czy ciche osoby uczniowskie rzeczywiście nie sprawiają trudności? Jakie sygnały powinny wzbudzić czujność osoby nauczycielskiej?
Ten artykuł jest dostępny dla prenumeratorów
Jeżeli masz prenumeratę
Zaloguj sięJeśli nie masz prenumeraty wybierz odpowiedni dla Ciebie wariant i zamów, aby mieć dostęp do artykułów i strefy online.
Kup prenumeratęPobierz materiały uzupełniające:


O autorze

Magdalena Widłak-Langer
Psycholożka, w procesie certyfikacji na seksuolożkę kliniczną oraz ekspertkę seks coachingu, nauczycielka jogi patrząca na człowieka holistycznie. Specjalizuje się w pracy w obszarach relacji (w tym relacji ze sobą), komunikacji, seksualności (w tym edukacji seksualnej), rodzicielstwa. Autorka licznych artykułów, szkoleń, warsztatów oraz wystąpień konferencyjnych. Założycielka www.psychetee.pl. Ambasadorka Lekcji Akceptacji oraz współautorka książki „Lekcja Akceptacji. Poznaj. Zrozum. Zaakceptuj”. Prowadzi sesje online w Wirtualnym Gabinecie Psychologicznym Psyche Tee.
Najnowszy artykuł autora:
