WYDANIE maj-czerwiec | 9 (3) 2025

PRACA PROJEKTOWA NA LEKCJI
Współczesna szkoła coraz częściej odchodzi od tradycyjnych metod nauczania na rzecz aktywnych form pracy z uczniami. Jedną z nich jest praca projektowa, która zyskuje popularność na lekcjach różnych przedmiotów – od języka polskiego, przez biologię, aż po historię czy matematykę. To nie tylko sposób na utrwalanie wiedzy, ale przede wszystkim okazja do rozwijania umiejętności współpracy, krytycznego myślenia i kreatywności. Uczniowie uczą się planowania, podejmowania decyzji i odpowiedzialności za własne działania – a wszystko w formie angażujących zadań, które często mają realne odniesienie do życia codziennego.
Ewa Drobek
Przykłady zastosowań pracy projektowej na lekcjach Na języku polskim uczniowie mogą tworzyć spektakle teatralne na podstawie lektur, nagrywać podcasty analizujące utwory literackie lub opracować kampanię społeczną dotyczącą hejtu w internecie. Z kolei na historii – projekt stworzenia wystawy szkolnej o lokalnych bohaterach, filmu dokumentalnego o wybranym wydarzeniu historycznym czy gry planszowej utrwalającej wiedzę o epokach. Na biologii i chemii uczniowie mogą prowadzić badania terenowe, dokumentować wyniki w formie raportu czy prezentacji multimedialnej, tworzyć zielniki lub filmy edukacyjne o ochronie środowiska. Na matematyce możliwa jest realizacja projektów opartych na statystyce, np. badania opinii uczniów i analiza wyników, co rozwija kompetencje analityczne i uczy praktycznego zastosowania wzorów matematycznych.
Ten artykuł jest dostępny dla prenumeratorów
Jeżeli masz prenumeratę
Zaloguj sięJeśli nie masz prenumeraty wybierz odpowiedni dla Ciebie wariant i zamów, aby mieć dostęp do artykułów i strefy online.
Kup prenumeratęPobierz materiały uzupełniające:




O autorze

Ewa Drobek
Nauczycielka języka angielskiego i niemieckiego, prowadzi dwa autorskie projekty – „Żmichowska Śpiewa” oraz „Łazik Teatralny”. Otrzymała wyróżnienie w konkursie Nauczyciel Roku 2019, znalazła się na liście 50 najbardziej zaangażowanych nauczycieli świata w globalnym konkursie Dedicated Teacher Awards 2020 – jako jedyna Polka. Otrzymała również tytuł Skutecznej Kobiety Roku 2021 w kategorii edukacja. Jest członkinią i administratorka grupy Superbelfrzy RP, Nauczycielką Roku Języka Angielskiego BAS 2018, członkinią międzynarodowej grupy nauczycieli Music Teachers for Global Peace. Współpracuje z fundacją Face to Face with the World – z pomocą której wraz z uczniami opiekuje się sierocińcem w Ugandzie. Jest nauczycielką zwolnioną z teorii, więc pomaga swoim podopiecznym angażować się w projekty społeczne w ramach olimpiady Zwolnieni z Teorii.
Najnowszy artykuł autora:
