WYDANIE marzec-kwiecień | 2 (2) 2024
PRAKTYKA UWAŻNOŚCI w edukacji
Uważność (ang. mindfulness) ma swoje korzenie w starożytnych tradycjach wschodnich, jednak ewoluowała w globalnie przyjęty koncept nieosądzającej, skoncentrowanej na teraźniejszości świadomości. Dzięki licznym korzyściom wynikającym z tej praktyki, znalazła ona zastosowanie w różnych dziedzinach: psychologii, psychoterapii, seks coachingu, edukacji i zdrowiu. Włączenie uważności do edukacji przynosi korzyści każdej ze stron, promując otwartość i elastyczność w myśleniu, co jest kluczowe dla efektywnego uczenia się.
Magdalena Widłak-Langer
Uważność charakteryzuje się intencjonalnym skon- centrowaniem uwagi na aktualnym doświadczeniu w sposób akceptujący i nieoceniający. To, co odróżnia uważność od innych form medytacji, to koncentracja na teraźniejszości, nie na konkretnym przedmiocie, myśli czy działaniu. Celem uważności nie jest zatem zmiana samopoczucia czy uspokojenie, a obserwowanie aktualnej sytuacji bez oceniania i natychmiastowego reagowania.
Ten artykuł jest dostępny dla prenumeratorów
Jeżeli masz prenumeratę
Zaloguj sięJeśli nie masz prenumeraty wybierz odpowiedni dla Ciebie wariant i zamów, aby mieć dostęp do artykułów i strefy online.
Pobierz materiały uzupełniające:
Plakat Mindfulness. Ćwiczenia uważności
Czytaj więcej →O autorze
Magdalena Widłak-Langer
Psycholożka, w procesie certyfikacji na seksuolożkę kliniczną oraz ekspertkę seks coachingu, nauczycielka jogi patrząca na człowieka holistycznie. Specjalizuje się w pracy w obszarach relacji (w tym relacji ze sobą), komunikacji, seksualności (w tym edukacji seksualnej), rodzicielstwa. Autorka licznych artykułów, szkoleń, warsztatów oraz wystąpień konferencyjnych. Założycielka www.psychetee.pl. Ambasadorka Lekcji Akceptacji oraz współautorka książki „Lekcja Akceptacji. Poznaj. Zrozum. Zaakceptuj”. Prowadzi sesje online w Wirtualnym Gabinecie Psychologicznym Psyche Tee.