WYDANIE lipiec-sierpień | 11 (5) 2025

Twórcze sposoby na bliższe poznanie
Zaczynając we wrześniu pracę wychowawczą z nową klasą, stajemy przed sporym wyzwaniem. Każdy uczeń to inna historia, różny bagaż doświadczeń, poglądów i zainteresowań. Czasem są jak otwarte strony książki, a czasem jak orzech, do którego wnętrza niełatwo się dostać.
Przez najbliższe kilka lat będziemy ich przewodnikami, wsparciem, kimś, kto ich wysłucha, pomoże przejść przez meandry nauki, ale też trudy dojrzewania. Dlatego warto postawić na budowanie relacji, na wzajemne poznawanie się, szacunek i dobrą atmosferę.
Klasa jest jak drużyna czy kolorowa mozaika – każdy w niej jest ważny i pełni istotną rolę.
Marcin Michalik
ZAPRASZAM NA MOJĄ WYSPĘ
Wszyscy mamy swój indywidualny i niepowtarzalny świat, różnorodne zainteresowania, przemyślenia i hobby. Dlatego warto stworzyć klasowy archipelag. Uczniowie opisują siebie, swoje zainteresowania, pasje w postaci mapy wyspy. Projektują, zaznaczają na niej symbole, ikony, obrazki tego, co lubią, co ich charakteryzuje.
Można dodać legendę, wskazówki poruszania się po każdej krainie. Chętni uczniowie opowiadają o swoich wyspach, przedstawiają siebie koleżankom i kolegom z klasy. Inną opcją będzie stworzenie galerii i wspólne obejrzenie prac. W starszych klasach, które się już bardziej znają, można zrobić wersję, gdzie prace nie są podpisane, a pozostali zgadują, kto mieszka na której wyspie.
Dobrą praktyką jest powtarzanie tego ćwiczenia w każdej klasie, bo potem powstaje nam niezwykła kolekcja, taki uczniowski atlas, gdzie można zobaczyć, jak każdy się zmieniał, jak kształtowały się jego pasje i zainteresowania. Sam chętnie biorę udział w tym ćwiczeniu i pokazuję podopiecznym swoją wyspę.
Ten artykuł jest dostępny dla prenumeratorów
Jeżeli masz prenumeratę
Zaloguj sięJeśli nie masz prenumeraty wybierz odpowiedni dla Ciebie wariant i zamów, aby mieć dostęp do artykułów i strefy online.
Kup prenumeratęPobierz materiały uzupełniające:


Zapraszam na moją wyspę
Karta pracy rozwijająca kreatywność i samoświadomość poprzez projektowanie wyspy odzwierciedlając...
Czytaj więcej →O autorze

Marcin Michalik
Nauczyciel języka polskiego w Zespole Szkół nr 1 w Mielcu na Podkarpaciu. Miłośnik kreatywności i wszelkich zmian w edukacji. Zafascynowany ocenianiem kształtującym, myśleniem wizualnym, neurodydaktyką i nowoczesnymi technologiami. Współpracuje z Fundacją Plan Daltoński i Programem Projektor.
Najbardziej ceni sobie zdobywanie wiedzy od innych i dzielenie się nią. Uczestnik i prelegent wielu projektów edukacyjnych, konferencji i akcji. Czyta, pisze, dużo słucha i uwielbia jeździć na rowerze.