WYDANIE maj-czerwiec | 9 (3) 2025

Wychowawca klasy a uczeń W SPEKTRUM AUTYZMU – zadania, wsparcie, współpraca
Uczeń w spektrum autyzmu w klasie to wyzwanie, ale i ogromna szansa – dla wychowawcy, zespołu nauczycieli oraz rówieśników. Rola wychowawcy w takim przypadku nabiera szczególnego znaczenia, bo to on koordynuje działania edukacyjne i wychowawcze wokół ucznia, staje się pomostem między szkołą a domem i jednocześnie opiekunem całej klasy. Co warto wiedzieć i na co zwrócić szczególną uwagę?
Zyta Czechowska
Gdy pani Marta, nauczycielka z kilkunastoletnim stażem, obejmowała nową klasę czwartą, nie spodziewała się, że będzie to dla niej rok pełen głębokich refleksji i nauki. Już podczas pierwszego spotkania z rodzicami dowiedziała się, że jednym z jej uczniów będzie chłopiec w spektrum autyzmu – Kuba. Mama chłopca przedstawiła diagnozę, orzeczenie, wspomniała o trudnościach, ale przede wszystkim o tym, że Kuba potrzebuje zrozumienia, przewidywalności i wsparcia w codziennym funkcjonowaniu.
Dla Marty nie była to nowość – pracowała już wcześniej z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ale teraz miała być wychowawcą. Oznaczało to znacznie więcej niż tylko obecność na godzinach wychowawczych. Oznaczało to budowanie mostów – między Kubą a klasą, między zespołem nauczycieli a specjalistami, między szkołą a domem.
Ten artykuł jest dostępny dla prenumeratorów
Jeżeli masz prenumeratę
Zaloguj sięJeśli nie masz prenumeraty wybierz odpowiedni dla Ciebie wariant i zamów, aby mieć dostęp do artykułów i strefy online.
Kup prenumeratęO autorze

Zyta Czechowska
Zyta Czechowska – Nauczycielka Roku 2019. Edukatorka Roku 2024. Współautorka książki “Jak nie zgubić dziecka w sieci?”. Właścicielka i dyrektorka Niepublicznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli- Zyta Czechowska specjalni.pl.www.nodnzytaczechowska.pl Absolwentka UAM w Poznaniu, na kierunku pedagogika specjalna- rewalidacja i rehabilitacja osób niepełnosprawnych intelektualnie. Ukończyła studia podyplomowe z matematyki,informatyki i logopedii, jest Trenerem Umiejętności Społecznych-TUS. Trenerka i metodyczka edukacji specjalnej, włączającej i cyfrowej. Pasjonatka nowoczesnych technologii. Prowadzi warsztaty i szkolenia Rad Pedagogicznych. Wykładowczyni akademicka na kierunku oligofrenopedagogika i autyzm. Współprowadzi bloga edukacyjnego www.specjalni.pl i platformę szkoleniową http:// www.szkolenia.specjalni.pl/ Ekspertka ds. awansu zawodowego nauczycieli. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. W 2017 r. otrzymała Nagrodę Ministra Edukacji Narodowej za szczególne osiągnięcia edukacyjne i wychowawcze. Trenerka Asów Internetu i Fundacji Szkoły z Klasą. Jest czynną Ambasadorką programu eTwinning. Ambasadorka programu Edu 360- Dell Technologies, członkini Rady Programowej Fundacji Orange.