WYDANIE maj-czerwiec | 9 (3) 2025

Zarządzanie konfliktem w szkole: wyzwania i skuteczne strategie.
Szkoła jest miejscem intensywnej interakcji międzyludzkiej, w której codziennie spotykają się uczniowie, nauczyciele i rodzice o różnych temperamentach, wartościach, doświadczeniach życiowych i emocjonalnych. Konflikty są zatem naturalną częścią szkolnej rzeczywistości. Ich właściwe rozpoznanie i zarządzanie stanowi jedno z kluczowych zadań nauczycieli, wychowawców i pedagogów. Zerknijmy na źródła konfliktów, przykłady trudnych sytuacji oraz narzędzia i strategie, które wspierają efektywne ich rozwiązywanie.
Dorota Suchacz
Konflikt jako naturalna część życia szkolnego
Konflikt może być impulsem do zmiany, nauki, rozwoju umiejętności społecznych i budowania dojrzałych relacji, jednak tylko wtedy, gdy jest właściwie zarządzany. Nierozwiązany lub źle poprowadzony konflikt może prowadzić do agresji, wycofania, spadku motywacji, a nawet depresji u uczniów. Często wydaje nam się, że mówimy o tym samym, ale w inny sposób, ponieważ konteksty, w jakich żyjemy, i nasze doświadczenia są inne. Stąd też niezwykle ważne, aby zauważać sytuacje trudne i podejmować wyzwania w ich rozwiązywaniu. W szkole konflikty najczęściej występują w dwóch podstawowych konfiguracjach: uczeń-uczeń oraz nauczyciel-uczeń. W każdej z tych relacji źródła konfliktów oraz sposoby ich rozwiązywania różnią się i wymagają odrębnych strategii.
Ten artykuł jest dostępny dla prenumeratorów
Jeżeli masz prenumeratę
Zaloguj sięJeśli nie masz prenumeraty wybierz odpowiedni dla Ciebie wariant i zamów, aby mieć dostęp do artykułów i strefy online.
Kup prenumeratęPobierz materiały uzupełniające:


O autorze

Dorota Suchacz
Prawnik, filolog angielski, dyrektor II Liceum Ogólnokształcącego im. dr W. Pniewskiego w Gdańsku, doradca metodyczny PCEN. Ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli, coach i trener, członek OKDN przy MEN. Koordynator sieci dyrektorów województwa pomorskiego (ABC Młodego Dyrektora). Autorka publikacji z zakresu prawa oświatowego i innowacyjnej edukacji. Specjalizuje się w prawie oświatowym, wspomaganiu sprawnego zarządzania oświatą z zastosowaniem nowoczesnych technologii oraz zarządzaniu zmianą dla rozwoju i wzmacniania placówek edukacyjnych.
Najnowszy artykuł autora:
