WYDANIE lipiec-sierpień | 10 (4) 2025
lipiec-sierpień | 10 (4) 2025
Drogie Wychowawczynie, Drodzy Wychowawcy, czy nowy rok szkolny zaczyna się we wrześniu? Dla wielu z Was – wcześniej. Z głową pełną pomysłów, kalendarzem w ręku i pytaniem: jak być blisko ucznia i nie zgubić przy tym siebie? W najnowszym numerze „Kreatywnego Wychowawcy” zapraszamy Państwa do refleksji nad współczesną rolą wychowawcy oraz do poszukiwania nowoczesnych, ale i głęboko humanistycznych rozwiązań, które mogą realnie wesprzeć codzienną praktykę wychowawczą.
Na łamach tego wydania znajdą Państwo artykuły i materiały, które dotykają kluczowych tematów współczesnej edukacji wychowawczej. Rozpoczynamy od zagadnienia, które budzi wiele pytań i niepewności – sztucznej inteligencji. Zamiast obaw proponujemy spojrzenie na AI jako narzędzie, które – przy odpowiedzialnym podejściu – może wspierać planowanie, diagnozowanie i komunikację w pracy wychowawcy.
W centrum numeru stawiamy człowieka – wychowawcę z wizją, głową i sercem, który potrafi planować działania nie tylko efektywnie, ale również mądrze i z wyczuciem dla potrzeb uczniów. Pokazujemy, jak planować pracę wychowawcy, która jest nie tylko zgodna z wytycznymi, ale przede wszystkim odzwierciedla wartości i potrzeby społeczności klasowej.
Nie zapominamy również o tym, że rola wychowawcy – choć piękna i odpowiedzialna – wiąże się z dużym obciążeniem emocjonalnym i organizacyjnym, dlatego przygotowaliśmy artykuł poświęcony trosce o siebie – własnej odporności psychicznej, równowadze i uważności. W tym kontekście pojawia się również tekst wprowadzający w tematykę mindfulness jako możliwego narzędzia wspierającego zarówno nauczycieli, jak i uczniów.
Zachęcamy także do zapoznania się ze scenariuszem godziny wychowawczej, który w nowoczesny i angażujący sposób odpowiada na jedno z najczęściej zadawanych przez młodych ludzi pytań: „Po co się uczymy?”
Poruszamy również kwestie kluczowe z perspektywy bieżących priorytetów MEN – wskazując, jak realizować je mądrze i elastycznie, bez tracenia z oczu podmiotowości uczniów.
Szczególną uwagę poświęcamy także edukacji prozdrowotnej, którą postrzegamy jako jeden z filarów szkoły przyszłości oraz wsparciu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – zwracając uwagę na praktyczne aspekty inkluzji i empatycznej komunikacji.
Na zakończenie przygotowaliśmy dla Państwa letni przewodnik pełen inspiracji, refleksji i konkretnych pomysłów, które warto zabrać ze sobą w nowy rok szkolny – nie tylko jako wychowawca, ale także jako człowiek.
To numer, który łączy technologię z uważnością, plany z misją, a teorię z praktyką – wszystko po to, byście mieli narzędzia, wsparcie i przestrzeń do działania, bo wychowawca to nie funkcja. To serce szkoły. Z serdecznością,
Anna Konarzewska
redaktorka prowadząca

Artykuły powiązane z wydaniem:








PRIORYTETY MEN, czyli jak z głową realizować kierunki polityki oświatowej?
Czytaj więcej →






Jak zaplanować pracę wychowawcy na rok 2025/2026 z głową, sercem i wizją.
Czytaj więcej →
Materiały powiązane z wydaniem:












Czy gdybym była uczniem, chciałabym uczestniczyć w lekcjach, które obecnie prowadzę?
Czytaj więcej →




